Z Małgorzatą Masłowską-Bandosz, kierownikiem Działu Edukacji Ekologicznej (DEE) w firmie Abrys, rozmawia Anna Lembicz.

Jaka była idea stworzenia Działu Edukacji Ekologicznej i co należy do jego głównych zadań?

Projekty z zakresu edukacji ekologicznej już od wielu lat są realizowane przez firmę Abrys. Jedno z pierwszych naszych działań na tym polu podjęliśmy już w 2002 r., kiedy to zorganizowaliśmy Ogólnopolskie Forum Edukacji Ekologicznej EKO MEDIA FORUM. Wówczas w całej imprezie wzięło łącznie udział ponad 3500 dzieci i młodzieży szkolnej, natomiast w następnych edycjach nawet trzykrotnie więcej. W kolejnych latach również prowadziliśmy projekty z zakresu edukacji ekologicznej, przygotowując m.in. liczne warsztaty, szkolenia dla nauczycieli czy też akcje edukacyjne. Od 2009 roku prowadzimy też portal edukacji ekologicznej Zielonalekcja.pl. Ważnym momentem w naszej działalności edukacyjnej był 2013 r., kiedy to do konkursu ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgłosiliśmy projekt dotyczący likwidacji niskiej emisji pn. ?Misja-emisja?. Został on wysoko oceniony przez Fundusz, gdyż na liście rankingowej znalazł się na pierwszym miejscu, co niewątpliwie jest dużym osiągnięciem. Kampania ta była realizowana przez cały rok i obejmowała wiele elementów, w tym m.in. produkcję spotów filmowych, organizację konferencji, konkursu dla gmin ?Gmina z misją? oraz dla nauczycieli ?Lekcja o niskiej emisji?, wydanie komiksu ?Dymski kontra dymony?, a także organizację gry miejskiej ?Porwanie Dymskiego?. Równolegle tworzyliśmy też kolejne projekty z zakresu edukacji ekologicznej, m.in. zorganizowaliśmy piknik ekologiczny w Kole, szkolenie dla nauczycieli w Koninie, warsztaty kreatywnego recyklingu w Warszawie oraz strefę EKO w ramach Targów Happy Baby w Poznaniu. Mnogość inicjatyw zadecydowała o powołaniu w styczniu br. nowego działu w strukturach firmy, który specjalizuje się w realizacji projektów z zakresu edukacji ekologicznej. Przygotowujemy i realizujemy kampanie dotyczące ochrony środowiska, prowadzimy warsztaty kreatywne, konkursy ekologiczne, festyny i festiwale promujące ekologię, produkujemy spoty filmowe i radiowe, a także prowadzimy kampanie w mediach masowych. Sięgamy zarówno po tematy związane z gospodarką odpadami, gospodarką wodno-ściekową, ochroną przyrody, jak i ochroną powietrza. Ważne jest to, że każdy projekt dostosowujemy do potrzeb klienta, a ofertę edukacji ekologicznej szyjemy na miarę.

Jakie propozycje DEE może przedstawić branży wod-kan?

Jedną z nich jest organizacja gry terenowej ?Śladami inspektora?, której bohaterem jest inspektor Zawór, emerytowany pracownik zakładu oczyszczania ścieków. Został uprowadzony zaraz po tym, gdy odkrył wielką aferę ekologiczną, związaną z nielegalnym odprowadzaniem ścieków. Zadnie uczestników polega na rozwikłaniu zagadki zniknięcia inspektora i zakończeniu degradacji środowiska. Gra może być realizowana zarówno w terenie (np. na obszarze miasta), jak i w placówce. Ta ostatnia forma sprawdziła się np. podczas organizowanej przez nas gry terenowej w Kole pn. ?wKOŁO odpadów?, która jednocześnie odbywała się w kilku szkołach, co było wygodne dla uczniów i nauczycieli oraz niezależne od warunków pogodowych. Przedsiębiorstwa wod-kan zachęcamy również do przyłączenia się do ogólnopolskiej akcji drzwi otwartych wodociągów pn. ?Od uzdatniania do oczyszczania?. Inicjatywy podjęte w ramach akcji zostaną opisane na łamach miesięcznika ?Wodociągi-Kanalizacja?, na portalach www.komunalny.pl i www.zielonalekcja.pl, a chętne do współpracy przedsiębiorstwa otrzymają także egzemplarze miesięcznika ?Wodociągi-Kanalizacja?. Zainteresowane podmioty będą odpowiedzialne za przeprowadzenie działań edukacyjnych i ich program, ale mogą też skorzystać z naszych doświadczeń w tym zakresie. Oferujemy m.in. zorganizowanie kreatywnych warsztatów edukacyjnych o wodzie i ściekach, przygotowanie materiałów promocyjnych poświęconych oczyszczaniu ścieków i uzdatnianiu wody na obszarze działalności przedsiębiorstwa (ulotek, biuletynów, komiksu, spotów radiowych i telewizyjnych), a także zorganizowanie gry typu ?koło fortuny?, dotyczącej tematyki gospodarki wod-kan. Obecnie realizujemy też ciekawy projekt edukacyjny z zakresu gospodarki wodnej pn. ?Badając glebę i wodę, poznajemy lokalną przyrodę? dla gminy Trzemeszno. Dzięki niemu uczniowie pięciu szkół mogą wziąć udział w zajęciach, w ramach których są przeprowadzane doświadczenia dotyczące m.in. jakości wody.

Czy przedsiębiorstwa wod-kan potrzebują kogoś, kto je zainspiruje na polu edukacji ekologicznej?

Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne często mają w swoich strukturach jednostki odpowiedzialne za edukację ekologiczną bądź poszukują podmiotów zewnętrznych, które wykonują za nie te zadania. I o ile w tym pierwszym przypadku można być pewnym wartości merytorycznej przygotowanych materiałów, o tyle w tym drugim, niestety, już nie do końca. Zdarza się bowiem, że firmy zajmujące się wyłącznie marketingiem bądź reklamą nie mają wystarczającej wiedzy, potrzebnej do realizacji projektu na odpowiednim poziomie. I tym właśnie różnimy się od innych. Nasza firma zajmuje się ochroną środowiska od dwudziestu sześciu lat i posiadamy olbrzymie zaplecze merytoryczne, w ramach którego możemy konsultować każdy projekt edukacyjny. Dzięki temu ciężar przygotowywania materiałów merytorycznych nie spoczywa wyłącznie na przedsiębiorstwach wod-kan, gdyż sami tworzymy unikalne treści, które są konsultowane ze specjalistami z branży. Oprócz wartości merytorycznej, nasze projekty odznaczają się ciekawymi rozwiązaniami graficznymi i kreatywnymi pomysłami, ale by to potwierdzić, zapraszam na naszą stronę internetową www.abrys.pl/edukacja-ekologiczna. Zachęcam też do bezpośredniego kontaktu z nami ? z przyjemnością przygotujemy kolejną ofertę szytą na miarę.