Przekazanie egzekucji opłaty śmieciowej spółce komunalnej

Egzekucja opłaty śmieciowej jest trudna, zwłaszcza gdy nie prowadzi jej urząd skarbowy, lecz sam wójt, burmistrz lub prezydent miasta, który został ?organem egzekucyjnym? (art. 6qa, obowiązujący od 6 marca 2013 r., dodany przez art. 1 pkt 7 nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 25 stycznia 2013 r., DzU z 2013 r. poz. 228). Nic dziwnego, że wiele miast chciało się pozbyć tego niewdzięcznego obowiązku.

Jako pierwsza Rada Miasta Krakowa uchwałą z 11 lipca 2012 r. upoważniła Zarząd MPO w Krakowie do wykonywania praktycznie wszystkich uprawnień gminy, związanych z wdrożeniem ?rewolucji śmieciowej? (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2012 r. poz. 3884). Uchwała nie została zakwestionowana przez Nadzór Prawny Wojewody Małopolskiego.

Śladem Krakowa poszły inne miasta, podejmując uchwały o niemal identycznej treści (m.in. Piekary Śląskie ? 27 września 2012 r., Białystok ? 18 października 2012 r. i Bystrzyca Kłodzka ? 31 stycznia 2013 r.).

Co nam powiedział wyrok NSA?

Tymczasem w literaturze prawniczej od stycznia 2013 r. jednolicie prezentowany był pogląd, że egzekucja opłaty śmieciowej nie może być powierzona przez urząd gminy ?na zewnątrz?. Prawdopodobnie jako pierwszy taki pogląd wyraził radca prawny, Marcin Maciocha, w artykule ?Jak windykować opłaty??, opublikowanym na łamach ?Wspólnoty? z 19 sty...