Ekologia i ekonomia w jednym
Urszula Wojciechowska
Zanieczyszczenie atmosfery miejskich aglomeracji spalinami przybrało niepokojące rozmiary. Przeciwdziałanie negatywnym skutkom motoryzacji w miastach Europy idzie w dwóch uzupełniających się kierunkach: ograniczenia indywidualnego ruchu samochodowego na korzyść komunikacji zbiorowej oraz podjęcia działań zmierzających do zmniejszenia toksyczności spalin emitowanych przez silniki samochodów. Pojazdy samochodowe są jednym z największych emitentów zanieczyszczeń. W aglomeracjach miejskich ruch uliczny odpowiedzialny jest za generowanie 99% tlenku węgla, 96% sadzy, 76% tlenków azotu i stanowi główne źródło niebezpiecznych związków, takich jak benzen, dwutlenek siarki i dwutlenek węgla.
W 1996 r. firma Elektrim SA wyszła z inicjatywą wprowadzenia do komunikacji miejskiej autobusów z silnikami na paliwa alternatywne. Wyszukano producentów odpowiednich silników, nawiązano współpracę z producentami autobusów, ustanowiono koordynatora programu - została nim spółka Elektrim-Volt SA, wchodząca w skład Grupy Elektrim. W grę wchodziły dwa nośniki "energii czystej": propan-butan (LPG) i gaz ziemny (CNG). Wybrano ten pierwszy. Projekt pod nazwą Eko-Bus rozpoczęto realizować w 1997 r. Testy eksploatacyjne pierwszego polskiego autobusu Jelcz 120 MD z silnikiem DAF na propan-butan, przeprowadzone w kilku miastach, wypadły pomyślnie. Liczono efekty ekologiczne, które uzasadniały ...