Nazwą biodiesel zwykło się określać paliwo do silników wysokoprężnych (Diesla), stanowiące w 100% metylowe (lub etylowe) estry kwasów tłuszczowych, określane też często mianem B100. Coraz częściej rozumie się przez nią również olej napędowy ropopochodny, zawierający biologiczny komponent w postaci metylowych (lub etylowych) estrów kwasów tłuszczowych. W tym znaczeniu mówimy o biodieslu B20, czyli mieszaniny 20% estrów i 80% oleju napędowego, przy czym skład ten może być dowolny (B5, B80 itd.).

Biodiesel powstaje w wyniku prostej reakcji chemicznej: (w obecności katalizatora) olej roślinny/tłuszcz + alkohol metylowy = ester metylowy + gliceryna.
Biodiesel jest przyjazny środowisku i spala się znacznie czyściej niż paliwa produkowane z ropy, nawet jeśli te spełniają najnowsze normy dotyczące składu chemicznego. Spaliny emitowane przez silnik zasilany paliwem estrowym w porównaniu z olejem napędowym charakteryzują się:
• mniejszą zawartością sadzy o ok. 50 – 80%,
• niższą zawartością tlenku węgla i węglowodorów (do 40%),
• niższą zawartością cząstek stałych o 10-60%,
• znacznie niższą emisją CO2 (15% ilości emitowanych przy spalaniu ON),
• bliską zeru zawartością SO2, wynikającą z faktu, iż paliwo estrowe praktycznie nie zawiera siarki,
• spadkiem zawartości związków kancerogennych (benzenu i innych rakotwórczych substancji poliaromatycznych),
• wyższą zawarto...