Ekoprojektowanie opakowań wsparciem dla gospodarki odpadami
Trwa nieprzerwana intensyfikacja rozwoju rynku opakowań. Wiąże się to przede wszystkim z systematycznym wzrostem konsumpcji, co z kolei nierozerwalnie łączy się z rozwojem gospodarczym świata oraz ciągłym wzrostem zamożności społeczeństwa. Ponad 95% wszystkich wytwarzanych na świecie towarów jest opakowana. W Polsce według danych GUS za 2016 rok na rynek wprowadzono aż 5,6 miliona ton opakowań, z czego ok. 18% stanowią opakowania z tworzyw sztucznych, 21% to opakowania ze szkła, a aż 34% to opakowania z papieru i tektury (rysunek 1).
Polska Izba Opakowań szacuje, że wartość rynku opakowań w Polsce w 2015 r. wyniosła ponad 40 mld zł, co plasuje nas w czołówce największych rynków opakowań w Europie. Natomiast w skali roku polski konsument wydaje średnio około 1000 zł
na same opakowania produktów.
Minimalizacja lub ograniczenie wytwarzania opakowań jednostkowych stanowi jednakże bardzo problematyczną kwestię, gdyż badania rynkowe wskazują, iż uwagę klienta przyciąga przede wszystkim opakowanie produktu, co z kolei zwiększa jego sprzedaż. Jest to do tego stopnia skuteczne, że klient często po prostu kupuje opakowanie bez względu na to, czy dany produkt jest mu potrzebny, czy też nie.
Plastik jest tani i lekki
Opakowania z tworzyw sztucznych stanowią aż 26% całkowitej ilości wytworzonego plastiku. Jako materiał służący opakowaniom plastik jest bowiem tani w produkcji, lekki, z dużymi możliwościa...