Wraz ze wzrostem znaczenia ochrony środowiska podjęto wiele dobrowolnych inicjatyw zmierzających do ograniczenia oddziaływania zakładów i produktów na środowisko. Przykładem takiego dobrowolnego działania dotyczącego produktów jest system znakowania ekologicznego.

System ubiegania się o znak ekologiczny jest w pełni dobrowolny. Nie ma on na celu ustalenia norm ekologicznych, które musieliby spełniać wszyscy producenci. To producent musi zadecydować, czy chce wystąpić o znak ekologiczny.
Głównym zadaniem tego systemu jest promocja projektowania, produkcji, marketingu i użytkowania produktów oraz usług, których oddziaływanie na środowisko w ciągu całego cyklu życia jest zmniejszone, oraz dostarczenie konsumentom rzetelnej informacji na temat produktów oraz usług pod kątem ich oddziaływania na środowisko, która pomoże im dokonywać świadomych wyborów bardziej przyjaznych środowisku.
Znakowanie ekologiczne zakłada wyróżnianie pewnej grupy wyrobów, spełniających określone wymagania środowiskowe, spośród wszystkich innych w tej samej kategorii, obecnych na rynku. Prawo do oznaczenia wyrobów odpowiednim symbolem przyznaje się produktom, które spełniają nie tylko ostre wymagania środowiskowe, ale również kryteria użytkowe. Znak ekologiczny może być eksponowany w celach marketingowych. Na polskim rynku oferowane są produkty oznaczane znakami zagranicznymi oraz rodzimym „Eko-znakiem”. System otwarty jest na wszelkie produkty i usługi krajowe oraz z...