Energia zamrożona w aluminium

Z prezesem Szymonem Adamczykiem i przewodniczącym Rady Nadzorczej Grzegorzem Stulgisem z Grupy Alumetal rozmawia Katarzyna Błachowicz

 

Światowe trendy oraz wymogi ochrony środowiska, narzucane przez Unię Europejską, by zmniejszać emisję CO2, promują gospodarkę zasobo- i energooszczędną. Jak oceniają Panowie wykorzystanie aluminium zarówno pierwotnego, jak i wtórnego na rynku światowym? A jak kształtuje się na tym tle Europa?

Grzegorz Stulgis (GS) ? W ostatnich dekadach odnotowujemy ogromny wzrost zużycia aluminium. W ostatnich 40 latach nastąpił czterokrotny wzrost konsumpcji aluminium pierwotnego ? z 12,5 mln ton do ponad 50 mln ton rocznie. Do dzisiaj, od początku produkcji aluminium na skalę przemysłową, co miało miejsce ponad 125 lat temu, wyprodukowano ponad 1,1 mld ton tego surowca. Istotny jest fakt, że duża część aluminium jest zamrożona w produktach o długim cyklu życia, np. w samochodach osobowych ? 20 lat, w samochodach ciężarowych ? 30 lat, w samolotach ? 40 lat i w budownictwie ? 50 lat. Oznacza to, że ok. 75% wyprodukowanego aluminium nadal znajduje się w obiegu. Prędzej czy później trafi ono do recyklingu i w postaci wtórnego aluminium wróci na rynek. Obecnie 30% światowej konsumpcji aluminium stanowi aluminium wtórne. Udział aluminium z recyklingu w globalnym zużyciu aluminium...