Szczególnym obowiązkiem posiadaczy odpadów, przewidywanym przepisami art.36 i nast. ustawy o odpadach (ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach – Dz.U.2007.39.251 z późn.zm.), jest obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji odpadów. Obowiązek obciąża posiadaczy odpadów, czyli w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 13 ustawy każdy, kto faktycznie włada odpadami (wytwórca odpadów, inna osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna). Od czasu jednak nowelizacji ustawy o odpadach z 2005 r. (czyli od 13 października 2005 r.) z zakresu pojęcia wyłączono transportujących odpady. Ci ostatni obowiązkiem ewidencyjnym są obciążeni poprzez zobowiązanie do prowadzenia ewidencję z zastosowaniem tylko karty przekazania odpadu (art. 36 ust. 5). Dotyczy to jednak tylko podmiotów, które zajmują się wyłącznie transportem odpadów, a więc nie są „posiadaczami odpadów” z innego tytułu, w sensie ogólnym wynikającym z definicji.

Ustanowienie obowiązków związanych z ewidencją realizuje dwa cele – pozwala na stworzenie systemu kontroli wykonywania przez posiadaczy odpadów ich obowiązków wynikających z ustawy, z drugiej strony pozwala na budowanie w skali kraju bazy danych o powstających odpadach i sposobach gospodarowania nimi. Spełnia to równocześnie wymagania wynikające z określonych dyrektyw unijnych i ułatwia konstruowanie pla...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?