Budowa parkingów lub dróg w miastach należy do inwestycji, które często stają się przedmiotem obietnic płynących ze strony przedstawicieli władz miasta. Nie mają one jednak nic wspólnego ze zrównoważonym transportem zalecanym przez Unię Europejską.

Najczęściej tego typu obietnice są sprzeczne z zapisami polityk transportowych uchwalonych przez rady miast. Można też zauważyć wielki dysonans między tym, co oczekiwane, dobre i zapisane w dokumentach strategicznych a tym, co się mówi, robi i zamierza dalej wykonać.

Niekorzystne tendencje

Potwierdzeniem, że miasta nie idą w kierunku zrównoważonego transportu, zalecanego przez Unię Europejską, są krakowskie Kompleksowe Badania Ruchu, które przeprowadzono w ramach projektu pn.: ?Zintegrowany system transportu publicznego w obszarze aglomeracji krakowskiej?. Projekt współfinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna na lata 2007-2013. Jego wyniki pokazują, że systematycznie maleje udział podróży realizowanych proekologicznym transportem zbiorowym, a rośnie procent podróży samochodami osobowymi. Od dawna mówi się o konieczności ograniczenia ruchu samochodowego w miastach i zapisuje się to w politykach transportowych uchwalanych następnie przez rady miejskie. Przykładowo w 1995 r. udział podróży samochodowych wynosił w Krakowie 19%, a udział podróży transportem zbiorowym 49%. Niestety, cały szereg n...