Targi Wod-Kan w Bydgoszczy to nie tylko stoiska i wystawcy. To również szereg debat i konferencji. W tym roku jedną z nich organizowała redakcja miesięcznika ?Wodociągi-Kanalizacja?.

Pierwszego dnia (20 maja 2014 r.) Międzynarodowych Targów Maszyn i Urządzeń dla Kanalizacji w Bydgoszczy zorganizowaliśmy ogólnopolską debatę dotyczącą świadomości ekologicznej klientów spółek wodociągowo-kanalizacyjnych oraz akcji przeprowadzanych przez firmy wodno-ściekowe na temat ?Edukacji ekologicznej w branży wod-kan?.

Edudebata

Wśród prelegentów gościliśmy wiceprezesa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Gospodarki Wodnej w Szczecinie, Radosława Mackiewicza, który omówił finansowanie edukacji ekologicznej ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W programie debaty nie zabrakło wystąpień przedstawicieli przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, którzy opowiedzieli o swoich doświadczeniach i realizowanych przez siebie akcjach edukacji ekologicznej. W tej części panelu dyskusyjnego głos oddaliśmy Joannie Spychaj-Skopińskiej ? która omówiła działania edukacyjne prowadzone przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Lesznie, oraz Januszowi Bystrzyńskiemu ? prezentującemu działania edukacyjne prowadzone w Białej Podlaskiej przez Bialskie Wodociągi i Kanalizacja WOD-KAN. W debacie w roli prelegenta wystąpił również Mateusz Bogdanowicz, reprezentujący patrona honorowego konkursu ?Głośna woda? ? Polską Fundację Ochrony Zasobów Wodnych, który omówił działalność Fundacji na polu edukacji ekologicznej. W program debaty wpisało się także wystąpienie Dariusza Żuchowskiego z firmy SAINT-GOBAIN PAM, który edukował na temat zalet produktów z żeliwa sferoidalnego.

?Głośna woda?

To właśnie tego dnia przyszła pora na przedstawienie wyników konkursu ?Głośna woda?, zorganizowanego przez nas wspólnie z portalem edukacji ekologicznej Zielonalekcja.pl. Dziękujemy firmom, które odegrały role mecenasów konkursu ? sponsorowi SAINT-GOBAIN PAM oraz sponsorowi generalnemu AVK Armadan.

Spodziewaliśmy się inspirujących, kreatywnych i ciekawych relacji z akcji edukacyjnych przeprowadzanych przez przedsiębiorstwa branżowe i takie właśnie zgłoszenia do nas napłynęły. Gdyby nie pomoc programów komputerowych, które bezdusznie zliczały przyznawane przez komisję konkursową punkty, miałaby ona twardy orzech do zgryzienia. Bo jak wśród wybranych wskazać najlepszych? Pomógł Excel.

Głośna woda, czysta gra

Zanim o laureatach konkursu, słowo wyjaśnienia na temat kryteriów, którymi kierowała się komisja konkursowa. Otóż oceniane były następujące aspekty: długofalowość, powtarzalność i konsekwencja w realizacji edukacji ekologicznej; różnorodność grupy docelowej; pomysłowość akcji i kampanii; przesłanie akcji; forma przekazu; włączenie mieszkańców w działania edukacyjne; zasięg akcji, sposoby dotarcia do odbiorców i promocja wydarzenia; efekt rzeczowy akcji (np. ścieżka edukacyjna, filmy, broszury, prace plastyczne, instalacje).

Komisja, w skład której weszli redaktorzy miesięcznika ?Wodociągi-Kanalizacja? ? Martyna Matuszczak i Anna Lembicz oraz portalu Zielonalekcja.pl ? Emilia Seweryn, niezależnie od siebie przyznawała punkty w skali od 1-5, które po zsumowaniu pozwoliły wyłonić zwycięzców. Co ważne ? różnice pomiędzy pierwszym a kolejnymi miejscami były minimalne!

Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, które nadesłały zgłoszenia do konkursu, zostały pogrupowane w trzy kategorie w zależności od zasięgu swojego działania: przedsiębiorstwa działające na obszarach do 30 tys. mieszkańców, przedsiębiorstwa działające na obszarach do 100 tys. mieszkańców i przedsiębiorstwa działające na obszarach powyżej 100 tys. mieszkańców.

A zwycięzcą jest?

W kategorii przedsiębiorstw działających na obszarach do 30 tys. mieszkańców zwyciężyła Miejska Spółka SKO-EKO ze Skoczowa (104 pkt.). Na pierwszym miejscu wśród przedsiębiorstw działających na obszarach do 100 tys. mieszkańców uplasowało się Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Lesznie (111 pkt.). Wśród przedsiębiorstw działających na obszarach powyżej 100 tys. mieszkańców zwycięzcą zostało Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Krakowie, pokonując konkurentów w swojej grupie dzięki zdobyciu 113 punktów.

Redakcja miesięcznika ?Wodociągi-Kanalizacja? postanowiła dodatkowo uhonorować statuetką konkursu ?Głośna woda? Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Okręgu Częstochowskiego w Częstochowie.

Z naszymi czytelnikami sukcesywnie podzielimy się informacjami o akcjach edukacyjnych, które zostały zgłoszone do konkursu ?Głośna woda?. Publikacje te będzie można znaleźć w dziale ?Edukacja? w kolejnych numerach pisma.

Wszystkim dziękujemy za udział, a laureatom gratulujemy!

Anna Lembicz