Artykuł dotyczy odmowy zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Komentarz do tez wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 29 listopada 2013 r. (sygn. akt II SA/Gl 1123/13)1.

Tezy orzeczenia

1. Norma art. 24 ust. 5 Ustawy z 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, stosownie do jej literalnego brzmienia, traktuje o całości taryf, nie zawiera żadnych wyłączeń, a tym samym wszystkie elementy zaproponowanych we wniosku taryf podlegają kontroli rady gminy, a w razie stwierdzenia ich niezgodności z przepisami mogą wpłynąć na ocenę tego, czy taryfy mają być zatwierdzone, czy też winna zostać podjęta uchwała w przedmiocie odmowy ich zatwierdzenia.

2. Odmawiając zatwierdzenia taryf rada gminy winna wykazać ich sprzeczność z przepisami w sposób na tyle jednoznaczny, aby podważyć pozytywne ustalenia organu wykonawczego gminy.

Komentarz

Taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określają ceny za usługi świadczone w ramach Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (u.z.w.o.ś.)2 i podlegają zatwierdzeniu rady gminy w drodze uchwały, która nie ma charakteru aktu prawa miejscowego. Zatwierdzanie taryf jest niewątpliwie jednym z instrumentów kontrolnych, za pomocą których organy gmin...