Proces dydaktyczny w placówkach edukacyjnych musi być powiązany z uczeniem się poza ich murami i równoczesnym zdobywaniem wiedzy praktycznej.

Na wypoczynek do gospodarstwa agroturystycznego najczęściej przyjeżdżają rodziny z dziećmi. Edukacja przyrodnicza może być również realizowana w naturalnym środowisku poza szkołą, np. na wakacjach w gospodarstwach agroturystycznych, które współcześnie są otwarte na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie uniezależnienia się od dostaw paliw i energii elektrycznej. Obecnie już w kilkuset gospodarstwach, np. do podgrzewania ciepłej wody użytkowej, wykorzystuje się kolektory słoneczne, a do ogrzewania pomieszczeń pompy ciepła. Montuje się również małe wiatraki, służące do produkcji energii elektrycznej na potrzeby gospodarstwa. Ostatnio przyjęte akty prawne, sprzyjające instalowaniu mikroinstalacji i małych instalacji, mogą szczególnie zainteresować właścicieli gospodarstw, w których będzie można produkować energię elektryczną na własne potrzeby, a nadwyżkę sprzedawać do sieci. A zatem wczasowicze coraz częściej będą widzieli na dachu kolektor słoneczny czy panel fotowoltaiczny, a w ogrodzie mały wiatrak. Natomiast w piwnicy zobaczą pompę ciepła lub piec na pelety i brykiet.

Pobyt w takim gospodarstwie może być doskonałą okazją do poznawania funkcjonowania źródeł energii wykorzystujących energię słońca, wiatru czy ziemi. Rodzice, choć może niektórzy po raz pierwszy zetkną się z takimi instala...