Historia mechanicznego oczyszczania ulic

Od niepamiętnych czasów motorem wszelkiego postępu była chęć ulżenia ciężkiej pracy lub obniżenia jej kosztów. Jedną z takich czynności, która angażowała urzędników i miejską kasę, było zapewnienie czystości w dawnych miastach, zwłaszcza tych największych.

W Paryżu, gdzie na początku XIX w. mieszkało blisko 600 tys. osób, koszt utrzymania czystości ulic wynosił olbrzymią kwotę 200 tys. franków rocznie. A i tak poziom czystości daleki był od doskonałości. W celu zmiany tej sytuacji ówczesny prefekt policji, Guy Delavau, zwrócił się do fizyka i inżyniera, Charlesa Cagniard de la Toura, ?iżby pomyślał o machinie, za którey pomocą ulice w Paryżu porządnie i oszczędnie mogłyby bydź czyszczone?.

Pierwsza maszyna do czyszczenia ulic

W ten sposób ok. 1827 r. skonstruowana została pierwsza maszyna do czyszczenia ulic. Składała się ona z dwukołowego jednokonnego wozu, pod którego osią znajdował się ?(?) walec na 3 stopy długi, osadzony czterema rzędami mioteł, które po czterech cylindrycznych śrubowych zakrętach na iego obwodzie regularny ruch maią. Sześciu ludzi na wozie użyto do obracania tego walca. Gwinty śruby idą ku lewey stronie, a obrót walca wsteczny iest obrotowi kół. Takie przyrządzenie miało ten skutek, że prowadząc wóz prawą stroną ulicy, machina nie tylko w prostym kierunku za wozem zmiatała błoto, ale zarazem zgarniała ie na prawą stro...