Hybrydowe zezwolenia na usunięcie drzew
Wzwiązku z tym w praktyce pojawia się wątpliwość, czy przepisy ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2018 r., poz. 1614 z późn. zm.) przewidują wydanie decyzji hybrydowej zakładającej np. w części obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzew, a w części wykonanie nasadzeń zastępczych.
Podzielny przedmiot
Próbując rozwiązać tak przedstawiony problem, należy zauważyć, że przedmiot postępowania w przedmiocie wydania zezwolenia na usunięcie drzew jest podzielny, co oznacza, że podmiot zainteresowany usunięciem drzew może wystąpić zarówno z jednym wnioskiem, w którym wskazane są wszystkie drzewa planowane do usunięcia, jak i wystąpić z kilkoma niezależnymi wnioskami obejmującymi pojedyncze drzewa lub ich grupy. Skoro przedmiot postępowania jest podzielny, to nie ma przeszkód, aby również organ administracji dokonał autonomicznej oceny zasadności oceny wszystkich drew ujętych w jednym wniosku i ewentualnie warunków, na jakich może nastąpić ich usunięcie. Na możliwość wydania decyzji częściowej zwraca uwagę wprost art. 104 par. 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, który stanowi, że: Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Ponadto na taką możliwość wskazuje się w orzecznictwie. Zaprezentowano stanowisko: Organ wydając decyzję częściową powinien to zaznaczyć w jej treści. Po wydaniu decyzji częściowej strona nie może wystąpić z żądaniem jej uzup...