Odpowiedzialność za środowisko wśród pracowników to bardzo istotny element zarządzania. Aktualnie coraz częściej można zaobserwować, iż w praktyce gospodarczej stosuje się łączenie tradycyjnego sposobu zarządzania z tym o charakterze środowiskowym. I tu powstaje pytanie, jakie efekty takie działania przynoszą i czy firma może na tym skorzystać?

 
Adam Pawełas, menedżer ds. środowiska i bezpieczeństwa, Carlsberg Polska
W zakresie świadomości ekologicznej ważne jest wyjaśnienie pracownikom problemów ochrony środowiska w ujęciu globalnym i lokalnym oraz przyswojenie dbałości o środowisko jako pożądanej postawy. Do budowania świadomości wykorzystujemy komunikację wewnętrzną z pracownikami, a w szczególności ich edukowanie poprzez przekazywanie informacji i szkolenia prowadzone zgodnie z normą ISO 14001.
Istotne jest przedstawienie ochrony środowiska jako przejawu odpowiedzialnego biznesu, i to zarówno w odniesieniu do problemów globalnych, jak i budowania relacji ze społecznością lokalną zamieszkałą wokół zakładów produkcyjnych.
Ochrona środowiska jest jednym z filarów dobrego zarządzania i stanowi część składową jakości naszych produktów. Takie podejście wynika z polityki firmy, która zakłada, że naszym klientom i konsumentom zależy na tym, aby nabywane produkty były tworzone z poszanowaniem środowiska. Przekładając zasady ochrony środowiska na konkretne działania, stawiamy również na komunikację, inicjatywy poszanowania wody i energii oraz segregacji odpadów, technologię produkcji, a także przeprowadzane modernizacje. Wszystkie te działania przynoszą nie tylko korzyści ekonomiczne i jakościowe, ale również wiele dobrego dla środowiska.
Nasi pracownicy angażują się również inicjatywy o mniejszej skali działania, polegające głównie na podniesieniu jakości i usprawnieniu pracy. Przykładem takiego działania jest autorski program naszej firmy pod nazwą „Zielone Biuro”.
 
Rafał Pazura, zespół rzecznika prasowego PGNiG
W centrali naszego przedsiębiorstwa dzięki wdrożeniu i certyfikacji systemu zarządzania środowiskowego, zgodnego z normą PN-EN ISO 14001 udało się zrealizować program edukacji wszystkich pracowników. Zostali oni zapoznani nie tylko z polityką środowiskową firmy, aspektami oraz celami środowiskowymi, ale również poprzez organizowane konkursy i ankiety włączyli się bezpośrednio w proces budowania systemu. Pierwszą korzyścią, jaką przyniosło jego wdrożenie jest polepszenie procesu komunikacji. Pracownicy osobiście zgłaszają swoje sugestie i uwagi dotyczące systemu i rozwiązań środowiskowych zaproponowanych w jego ramach. Kolejną korzyść stanowi zaangażowanie w procesy dotyczące m.in. selektywnej zbiórki odpadów. Zamieszczone w intranecie wykazy wymagań prawnych z zakresu ochrony środowiska pozwoliły również na podniesienie świadomości pracowników w zakresie przepisów środowiskowych i ich stosowania w odniesieniu do działalności centrali firmy.
 
Dorota Strosznajder, corporate communication manager, Henkel Polska
Społeczna odpowiedzialność biznesu i troska o środowisko naturalne to kluczowe wartości. W swoich działaniach biznesowych realizujemy je na wielu płaszczyznach, m.in. na poziomie produktów, procesów produkcyjnych czy łańcucha dostaw. Stale podnosimy świadomość ekologiczną wśród naszych pracowników, wykorzystując całe spektrum narzędzi komunikacji wewnętrznej. W tym roku naszym wiodącym projektem w tym zakresie jest akcja „Miejmy zielone pojęcie”, której celem jest przekształcenie biur naszej firmy w miejsca maksymalnie przyjazne środowisku.
Nasz projekt przynosi jednak również wymierne finansowe korzyści. Obniżenie rachunków za wodę, energię elektryczną czy oszczędności związane z zakupem papieru do drukarek to tylko niektóre z nich. Roczne oszczędności w samym biurze warszawskim sięgną łącznie 50 tys. zł. Sama tylko rezygnacja z opcji podgrzewania i chłodzenia wody w dystrybutorach pozwoli zaoszczędzić 14 tys. zł w jednym tylko biurze. Akcja pozwoliła nam dostrzec, że wewnątrz firmy można zrobić bardzo dużo na rzecz ekologii, a pracownikom uświadomić, jak łatwo i szybko mogą wpływać na kondycję środowiska naturalnego. Liczymy, że nasi pracownicy staną się „ambasadorami” kluczowych dla firmy wartości, przekazując je jednocześnie swoim bliskim.
 

Małgorzata Walędzińska
, CSR manager, Kompania Piwowarska
Działania proekologiczne to jedne z najważniejszych elementów polityki zrównoważonego rozwoju, które przynoszą firmie wymierne efekty, w tym również korzyści ekonomiczne.
Równolegle do wdrażania założeń polityki środowiskowej powstał program ekologiczny dla pracowników Kompanii Piwowarskiej pn. „Zgrani z naturą”. Jego celem jest przełożenie zasad i polityki środowiskowej na działania mające charakter prywatny, np. sortowanie odpadów w domu. Dzięki temu każdy z pracowników, ma świadomość, że codziennie pozostawia swój ślad na Ziemi. Pisownia nazwy programu „zGRAni z naturą” to celowy zabieg, gdyż słowo „zgrani” nawiązuje też do dobrej zabawy – umożliwiającej czerpanie radości z ekologicznych inicjatyw.
Założeniem było wykreowanie naturalnych zachowań i postaw pracowników oraz ich najbliższych w kontekście ekologicznym. Dzięki temu można zrozumieć szanse, jakie niosą za sobą działania proekologiczne oraz uświadomić sobie, że codzienne, proste czynności, zgodne z ekologią, nie są trudne do wykonania. Ekologia po prostu się opłaca.
Główną osią komunikacyjną jest strona www.zgrani.pl, tj. edukacyjny portal ekologiczny. W ramach niego są realizowane liczne ekologiczne zadania angażujące całą rodzinę. Chodzi o to, aby każdy z pracowników, nawet w domu – w towarzystwie swoich najbliższych, mógł czerpać z niej informacje i uczyć się poprzez zabawę. Portal służy propagowaniu zachowań proekologicznych w pracy, w domu oraz wśród lokalnej społeczności (sąsiedzi, znajomi). Dzięki temu powstała wewnętrzna, pozytywna ekospołeczność.
 
 
Opracowanie:
Agata Szymańska