In house w odpadach – można czy nie można?
W ostatnich miesiącach, w związku z przyjęciem nowej dyrektywy w sprawie zamówień publicznych, odżyła kwestia powierzania do realizacji zadań własnych gminy tzw. podmiotom wewnętrznym. Istnieją bowiem wątpliwości, czy ustawodawca krajowy jest zobligowany do sięgnięcia w prawie krajowym do rozwiązań wskazanych w dyrektywie, a także nie wiadomo, jakie skutki wywoła brak implementacji nowych przepisów.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (dalej dyrektywa 2014/24/UE) jest pierwszym aktem prawnym, który w sposób generalny reguluje zamówienia ?in house?, czyli zamówienia udzielane podmiotom wewnętrznym. W motywie nr 31 do dyrektywy 2014/24/UE wskazano, że istnieje znaczna niepewność prawna, co do tego, w jakim stopniu umowy w sprawie zamówień zawarte pomiędzy podmiotami sektora publicznego powinny podlegać przepisom dotyczącym zamówień publicznych. Dotychczas bowiem podstawą udzielania tego typu zamówień były zasady określone przez orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, których stosowanie w praktyce sprawiało wiele trudności z uwagi na brak jednolitych reguł.
Zamówienia ?in house? wg nowej dyrektywy
Kwestia udzielania zamówień tzw. podmiotom wewnętrznym została uregulowana w art. 12 dyrektywy 2014/24/UE, zatytułowanym ?Zamówienia publiczne między podmiotami sektora...