Niedobór surowców do produkcji baterii 

W tle dyskusji o autach elektrycznych (EV) pojawiają się nie tylko kolejne propozycje legislacyjne, ale również problem ograniczonych zasobów litu, podstawowego składnika baterii do takich aut. Z powodu niewystarczającego potencjału wydobycia tego pierwiastka należy go również odzyskiwać. 

Na koniec kwietnia 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie ponad 40 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 71% wobec analogicznego okresu 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Prognozuje się, że w najbliższych latach zainteresowanie autami elektrycznymi będzie rosło. Choć polskie drogi, stacje paliw i parkingi są coraz lepiej dopasowane do potrzeb właścicieli elektryków, to na tle Europy nadal pozostajemy z dala od czołówki. W styczniu 2023 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w naszym kraju wyniosła 3,3% wszystkich zakupionych nowych aut, podczas gdy w Niemczech było to 14,2%, a w Norwegii 84%.

– Polska przoduje w produkcji ogniw litowo-jonowych (Li-Ion) stosowanych w bateriach do elektryk&...