E samochody
Ministerstwo Gospodarki pracuje nad nowymi regulacjami, które umożliwią zastąpienie obowiązującego podatku akcyzowego podatkiem uwzględniającym parametry ekologiczne samochodu. Specjalne traktowanie pojazdów z napędem elektrycznym będzie jednym z elementów systemu zachęt, który pozwoli na zmianę struktury zakupu nowych aut.
IRCC
W Turcji powstanie pierwsza na świecie Zintegrowana Elektrownia Energii Odnawialnej w Cyklu Skojarzonym (IRCC), zasilana energią słoneczną, wiatrową oraz gazem ziemnym. Elektrownia będzie korzystać z turbiny gazowej, turbiny parowej, generatora mocy, turbin wiatrowych o łącznej mocy 22 MW oraz wieży słonecznej. Nominalną moc ocenia się na 530 MW. Rozpoczęcie działania planowane jest na 2015 r.
Green E Line
Na pierwszym Międzynarodowym Kongresie Elektromobilności w Pradze Skoda pokazała elektryczną Octavię Green E Line. Flota testowa pojawi się na drogach jeszcze w tym roku. Silnik Octavii E Line oferuje stałą moc 81 KM i moc maksymalną 115 KM. Maksymalny moment obrotowy 270 Nm, prędkość maksymalna – 135 km/h, akumulator – 26,5 kWh, zasięg – 150 km. Na wystawie zaprezentowano także: Citroën C Zero, Peugeot Ion, Smart ED, Tazzari Zero i skuter elektryczny e-max 90s.
Blok na biomasę
Koszt elbląskiej inwestycji Grupy Energa szacuje się na ponad 200 mln zł. Blok kogeneracyjny zostanie oddany do użytku na początku 2013 r. Będzie opalany wyłącznie biomasą agro. Podstawowym paliwem mają być pelety ze słomy. Instalacja wyposażona zostanie w kocioł parowy o wydajności 90 ton pary na godz., turbogenerator o mocy 25 MWe oraz wymiennik ciepłowniczy o mocy 30 MWt. Nominalna moc bloku, przy pracy w kondensacji, wynosić będzie ponad 25 MWe. Planowana roczna produkcja energii elektrycznej ma osiągnąć poziom ponad 200 tys. MWh oraz 796 tys. GJ ciepła.
Nowy Prezes
Prezes Rady Ministrów powołał 1 czerwca Marka Woszczyka, pełniącego od grudnia 2010 r. obowiązki prezesa URE, na stanowisko prezesa. Marek Woszczyk związany jest z URE od 1998 r. W latach 1998-2007 pracował na stanowisku zastępcy dyrektora Oddziału Centralnego URE. Następnie pełnił obowiązki wiceprezesa, nadzorując prace Departamentu Taryf, Departamentu Promowania Konkurencji i Oddziałów Terenowych Urzędu.
Nowe ogniwo PV
Rynek fotowoltaiki rozwija się bardzo dynamicznie. Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Fotowoltaicznego (EPIA) prognozuje, że moc instalacji PV na świecie wzrośnie z ok. 40 GWp w 2010 r. do co najmniej 130 GWp w 2015 r. W tej sytuacji znacząco rośnie również zainteresowanie tym segmentem rynku. Firmy z branży OZE rozszerzają ofertę o technologie i urządzenia PV. Pojawiają się nowi producenci i nowe produkty. Jednym z nich jest moduł Vitovolt 200 Viessmanna o mocy maks. 195 Wp i sprawności 15,3%. Moduł dostępny z mono- i polikrystalicznymi ogniwami krzemowymi. Dzięki zastosowaniu w nim zintegrowanych diod by-pass, zapobiegających przegrzewaniu pojedynczych cel, wyeliminowano efekt „hot-spot”.
Zespół ds. rozwoju OZE
Z inicjatywy ministra Marka Sawickiego i senatora RP, a zarazem wiceprezesa Polskiej Akademii Nauk prof. dra hab. inż. Ryszarda Góreckiego
1 lipca powołano Zespół ds. Rozwoju OZE na obszarach wiejskich pod przewodnictwem prof. dra hab. inż. Janusza Gołaszewskiego z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Pełny skład zespołu na stronie: www.minrol.gov.pl.
Zespół ma koncentrować się na opracowaniu modelowych rozwiązań dotyczących wytwarzania energii z OZE (głównie wykorzystanie biomasy rolniczej), analizie uwarunkowań rozwoju OZE (ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących rozwiązań prawnych), opracowywaniu propozycji działań ułatwiających rozwój inwestycji w OZE oraz promowaniu zrównoważonego rozwoju energetyki odnawialnej.
Podczas otwarcia pierwszego posiedzenia Zespołu ds. Rozwoju OZE minister powiedział, że istotnym efektem prac Zespołu będzie wypracowanie wzorcowych rozwiązań dla wykorzystania rozproszonych OZE, w tym budowy lokalnych sieci dystrybucyjnych biogazu oczyszczonego o parametrach zbliżonych do jakości gazu ziemnego. – Biogazownie rolnicze ukierunkowane na produkcję energii elektrycznej są źródłem wytwarzania energii cieplnej, która może i powinna być wykorzystywana do celów socjalnych oraz gospodarczych. Obiekty te winny ułatwiać rolnikom realizację obowiązków z zakresu ochrony środowiska w rolnictwie oraz umożliwiać ograniczenie kosztów związanych z prowadzoną produkcją – mówił szef resortu rolnictwa.
Barometr PV
W UE w 2010 r. wyprodukowano 22,5 TWh fotowoltaicznej energii elektrycznej. To więcej o 56,2% niż w 2009 r. (14,4 TWh). W samych Niemczech wytworzono w 2010 r. 12 TWh, w Hiszpanii 6,3 TWh, we Włoszech 1,6 TWh, a w Polsce 1,8 GWh.
W 2010 r. powstały nowe instalacje PV o mocy 13 023,2 MWp (maksymalna moc szczytowa). O ponad 120% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim (5 918,2 MWp).
W minionym roku najwięcej instalacji PV powstało w Niemczech – 7 411,00 MWp (w 2009 r. – 3940), we Włoszech – 2 321,10 MWp (698,80) i Czechach – 1 489,78 MWp (408,646).
Do końca 2010 r. w całej UE zainstalowano w sumie 29 327,7 MWp. Najwięcej w Niemczech – 17 370,0 MWp, w Hiszpanii – 3 808,08 MWp, we Włoszech 3 478,50 MWp, w Czechach 1 953,10 MWp i we Francji – 1 054,346 MWp.
W Polsce do końca 2010 r. zainstalowano w sumie 1,75 MWp (w tym w roku 2010 – 0,370 MWp, w 2009 r. – 0,369 MWp).
W 2010 r. 47,8% wyprodukowanych na świecie ogniw PV pochodziło z Chin – 13 018,4 MWp. Czterech na pięciu największych producentów ogniw PV na świecie to firmy chińskie.
Solar Impulse
Samolot słoneczny Solar Impulse (HB-SIA) odbył 14 czerwca lot z Brukseli na lotnisko Le Bourget w Paryżu. Samolot został zaprezentowany na International Paris Air Show 2011. Dystans 293 km przebył w 16 godzin i 5 minut. Na czas lotu wpływ miały warunki pogodowe – lot odbywał się między dwoma frontami atmosferycznymi, a pilot zmuszony był do omijania chmur.
Solar Impulse jest pierwszym bezpaliwowym samolotem zdolnym do lotu również w nocy. Od pomysłu do ukończenia budowy prototypu minęło 6 lat. Budowę prowadziło 50 inżynierów i techników wspomaganych przez ok. 100 ekspertów i doradców.
Rozpiętość skrzydeł HB-SIA wynosi 63,4 m (podobnie do Airbusa A340), długość – 21,85 m, wysokość – 6,4 m, śmigła o średnicy 3,5 m, masa startowa – 1600 kg. Samolot wyposażono w 4 silniki elektryczne o mocy 10 koni mechanicznych (7,46 kW) każdy. Średnia prędkość to 70 km/h, maksymalna wysokość lotu – 8500 m, prędkość startowa – 35 km/h. Celem jest lot 36-godzinny (dzień – noc – dzień).
Zasilanie zapewnia 11 628 ogniw krzemowych monokrystaliczych (10 748 na skrzydle i 880 na stateczniku poziomym). Aby umożliwić lot nocny zainstalowano akumulatory litowo-polimerowe o masie 400 kg (co stanowi ¼ masy samolotu).
Następca samolotu HB-SIA – HB-SIB będzie podążał śladami wielkich pionierów lotnictwa. Podjęta zostanie próba przelotu nad Atlantykiem oraz USA, a następnie próba lotu dookoła świata w pięciu etapach. Pierwsze loty testowe planowane są na 2013 r.
Solar Boat Regatta 2011
Polskie załogi łódek solarnych, które zaprezentowały się w dniach 24-26 czerwca podczas regat Solar Boat Regatta 2011 w Brandenburgii, nagrodzono aż trzykrotnie.
Po raz pierwszy I nagrodą za najlepszy design łódki, którą otrzymał Fiten Solar Team – zespół gdyńskich inżynierów i pasjonatów sportów wodnych pod kierownictwem Bartosza Puchowskiego, za zastosowanie nowatorskich rozwiązań technologicznych, użyteczność i komfort pływania oraz praktyczność i funkcjonalność zgłoszonej do konkursu łódki.
Po raz drugi, gdy pierwsze miejsce zajęła, startująca w kategorii Experimental, polska łódź solarna Politechniki Gdańskiej oraz po raz trzeci, gdy III miejsce zdobyła ekipa łódki Fiten Solar Team (w tej samej kategorii). Polacy pokonali międzynarodową konkurencję z Belgii, Niemiec i Holandii.
Regaty odbyły się w trzech kategoriach: Electric, Speed oraz, wymienionej już, Experimantal i składały się z trzech etapów: maratonu na dystansie 30 km, sprintu i slalomu między bojami oraz wysepkami. Solar Boat Regatta mają rangę Europejskich Mistrzostw Łodzi Solarnych i zdobyte podczas ich trwania punkty zalicza się do mistrzowskiej rywalizacji.
Pompy ciepła
W Polsce główną barierą dla upowszechniania pomp ciepła jest wysoki koszt inwestycji przy braku wsparcia finansowego. Jednak za stosowaniem tych urządzeń zdecydowanie przemawiają najniższy koszt ogrzewania oraz komfort użytkowania. W sierpniu w ofercie Junkersa pojawi się nowa pompa powietrzna do ogrzewania c.w.u. Supraeco W., posiadająca zasobnik o poj. 270 l. Jej maksymalny pobór mocy elektrycznej to zaledwie 600 W, a współczynnik wydajności chłodniczej COP wynosi 3,5. Pompa służyć może także do chłodzenia lub osuszania pomieszczeń. Urządzenie posiada dodatkową wężownicę, która umożliwia podłączenie drugiego źródła ciepła – instalacji kolektorowej lub kotła.
Pompa ciepła Supraeco W jest przeznaczona do montażu wewnątrz budynku, a pobór powietrza może odbywać się z pomieszczenia, w którym pompa jest zainstalowana lub z innych miejsc dzięki możliwości podłączenia kanałów.
Na podstawie: elektromobility.cz, Energa, EurObserv’ER, Fiten Solar Team, Junkers, MRiRW, MŚ, Solar Impulse, skoda-auto.cz, URE, Viessmann
opracował Dominik Mendyk