Informator
Łebień LE-2H
Wraz z końcem sierpnia Brytyjska firma 3Legs Resources zakończyła program stymulacji poziomego odwiertu Łebień LE-2H metodą szczelinowania hydraulicznego. Firma ósmego września poinformowała o rozpoczęciu przepływu gazu ziemnego z odwiertu i zapaleniu płomienia w celu przeprowadzenia krótkich testów. Ma to umożliwić ocenę potencjału odwiertu. 3Legs Resources posiada dziewięć koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż (Lane Energy Poland – 6 koncesji i Lane Resources Poland – trzy koncesje).
Nowoczesność
W dziewięciu miastach Francji firma TNT wprowadziła do swojej floty pojazdów 25 trójkołowych rowerów zdolnych przewozić przesyłki o masie do 350 kg. Poza brakiem emisji spalin ich zaletą jest możliwość poruszania się w ścisłych centrach miast. Francuskie TNT posiada również 10 pojazdów napędzanych biopaliwem i 9 pojazdów elektrycznych.
Samochodem elektrycznym dysponuje także holenderska siedziba firmy w Hoofddorp. Elektryczny fiat scudo wykorzystywany jest m.in. do dowozu pracowników. Akumulatory pojazdu ładowane są prądem elektrycznym produkowanym w BioCHP – agregacie kogeneracyjnym, do którego jako paliwo wykorzystywany jest olej produkowany z odpadów poubojowych (biolone). Agregat o mocy 300 kWe zainstalowany w budynku firmy ma produkować rocznie 1200 MWhe energii elektrycznej. Zaspokoi ona roczne zapotrzebowanie budynku Green Office na energię elektryczną.
FinowTower
Rozpoczęto prace nad rozbudową elektrowni słonecznej FinowTower zlokalizowanej na terenie byłego lotniska wojskowego w Eberswalde/Finowfurt (kilkadziesiąt km na północ od Berlina). Zainstalowanych zostanie 317 214 modułów fotowoltaicznych Suntech STP 190. Pracująca już elektrownia FinowTower I ma moc szczytową 24,3 MWp. FinowTower II osiągnie moc 60,2 MWp. Łącznie 84,5 MWp pozwoli wyprodukować 82 tys. MWhe rocznie. Zabudowa elektrowni słonecznej zajmie powierzchnię 185 ha. 20-letni okres pracy instalacji ma doprowadzić do redukcji emisji CO2 o 1,55 mln ton. Koszt rozbudowy to ok. 120 mln euro. Zakończenie budowy planowane jest na grudzień tego roku.
W Gorzesławiu w woj. dolnośląskim rozpoczęto budowę biogazowni rolniczej. Biogazownia o mocy 1,6 MW będzie dostarczać energię elektryczną do sieci przesyłowej. Wsad technologiczny stanowić ma m.in. kiszonka kukurydziana. Uzupełnieniem staną się odpady z hodowli zwierzęcej. Głównym źródłem substratów do produkcji biogazu będą okoliczne gospodarstwa rolne. Generalnym wykonawcą jest Mutag Polska z Rybnika.
Zakończenie budowy i rozruch technologiczny planowany jest na kwiecień 2012 r.
Laureaci projektu GreenEvo – Akcelerator Zielonych Technologii podczas misji handlowej w Rosji, trwającej od 4 do 7 września, zaprezentowali swoje rozwiązania w zakresie zielonych technologii inwestorom rosyjskim.
Spotkania odbyły się w obwodach kałuskim i moskiewskim, a także w Ambasadzie RP w Moskwie. Polska delegacja wzięła także udział w sesjach matchmakingowych, w których uczestniczyło ponad 100 firm z Rosji. Spotkania były okazją do nawiązania partnerskich kontaktów handlowych z przedstawicielami rosyjskiego biznesu.
Łódka regatowa jest najnowszą z jednostek zaprojektowanych przez zespół gdyńskich inżynierów pod kierownictwem Bartosza Puchowskiego. Fiten Solar 2012 został stworzony z myślą o udziale w przyszłorocznych regatach łodzi na panele słoneczne Frisian Solar Challenge w Holandii.
Fiten Solar Team jest jednym z dwóch, obok ekipy Politechniki Gdańskiej, polskich zespołów, które znajdują się w światowej czołówce w ramach rywalizacji jednostek napędzanych słońcem.
Spotkanie było jednym z etapów programu, mającego na celu upowszechnienie wiedzy na temat samochodów elektrycznych oraz zachęcenie władz do wdrożenia polityki przyjaznej rozwojowi elektrycznej motoryzacji.
Upowszechnienie w transporcie pojazdów z napędem elektrycznym jest istotnym kierunkiem rozwoju motoryzacji. Wiąże się to m.in. z wymogami ochrony środowiska oraz z dążeniem do uniezależnienia się od paliw kopalnych. Wielu producentów samochodów wprowadza na rynki światowe pojazdy elektryczne oparte na zróżnicowanych technologiach i koncepcjach.
Dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych niezbędne są jeszcze decyzje polityczne, które stworzą odpowiedni system wsparcia tego rozwoju.
Układ napędowy pojazdu marki Solaris Urbino electric oparto na czteropolowym asynchronicznym silniku o mocy 120 kW i momencie obrotowym 1400 Nm. Źródłem energii elektrycznej dla silnika trakcyjnego są dwa akumulatory litowe o wadze 700 kg każdy. Akumulatory mają napięcie znamionowe 600 V i pojemność 120 kWh.
Autobus ma zasięg do 100 km i osiąga prędkość maksymalną 50 km/h.
Akumulatory zasilają wszystkie układy – m.in. wspomaganie kierownicy, układ ogrzewania i wentylacji, elektryczne drzwi. Wszystkie podzespoły, które zwykle wykorzystują kompresory napędzane silnikiem spalinowym, zastąpiono elektrycznymi.
Aby zrównoważyć masę akumulatorów zredukowano masę pojazdu. Część poszycia bocznego autobusu zastąpiono panelami z włókna węglowego, wykorzystano cieńsze niż standardowe szyby, a także drewno mahoniowe do wykonania podłogi w autobusie.
Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła – LED.
Czas potrzebny na pełne uzupełnienie energii z terminala 3 x 400 V 63 A nie przekracza czterech godzin.
W Polsce działa 16 zakładów wydobywających wody geotermalne (o temperaturze ponad 20°C), które są wykorzystywane do celów grzewczych, leczniczych i rekreacyjnych. Całkowita moc zainstalowana to ok. 150 MW.
Powstał klaster „Fabryka samochodów elektrycznych”. Jego celem jest praca nad konstrukcją i produkcją polskiego samochodu elektrycznego. 16 września w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego przedsiębiorcy oraz specjaliści z wyższych uczelni m.in. z Politechniki Łódzkiej, Politechniki Warszawskiej, Wojskowej Akademii Technicznej oraz instytutów naukowych (Instytut Transportu Samochodowego, Przemysłowy Instytut Motoryzacji, IMS Warszawa) i ośrodków badawczo-rozwojowych podpisali umowę o współpracy.
Koordynatorem klastra jest Stanisław Popiołek, prezydent Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacyjno-Gospodarczego Polarab.
Polski samochód elektryczny ma być gotowy za ok. dwa lata. Czteroosobowy samochód o mocy 60 kW, wg informacji Stanisława Popiołka, ma kosztować 50-55 tys. zł.
W biogazowni w Giżynie biogaz służy do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej. Agregat prądotwórczy ma moc elektryczną 1063 kWe i cieplną 1103 kWt.
Surowcem energetycznym jest gnojowica trzody chlewnej oraz komponenty uzupełniające – kiszonka kukurydziana, produkty i półprodukty produkcji roślinnej i produkcji pasz. Do 10% wyprodukowanej energii elektrycznej będzie wykorzystywane na potrzeby technologiczne biogazowni, ferma trzody chlewnej zużyje do 15%, a co najmniej 75% trafi do sieci. Energia cieplna powstająca przy chłodzenia silnika służy do utrzymania procesów technologicznych biogazowni oraz będzie zużywana przez fermę i ewentualnych odbiorców zewnętrznych.
Roczny wsad do biogazowni wynosi 18 250 ton gnojowicy i 23 725 ton kiszonki kukurydzianej. Roczna produkcja biogazu to 4 015 000 m3, energii elektrycznej – 9 311 880 kWh oraz energii cieplnej – 9 662 280 kWh. W najbliższych latach firma ma w planach budowę kolejnych 5 biogazowni.
Na podstawie: cire.pl, wnp.pl, rdc.pl, mg.gov.pl, solarusbus.pl, MOS.gov.pl, solarhybrid.ag, 3legsresources.com, gazlupkowy.pl oraz materiałów prasowych opracował Dominik Mendyk