Łebień LE-2H 
Wraz z końcem sierpnia Brytyjska firma 3Legs Resources zakończyła program stymulacji poziomego odwiertu Łebień LE-2H metodą szczelinowania hydraulicznego. Firma ósmego września poinformowała o rozpoczęciu przepływu gazu ziemnego z odwiertu i zapaleniu płomienia w celu przeprowadzenia krótkich testów. Ma to umożliwić ocenę potencjału odwiertu. 3Legs Resources posiada dziewięć koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż (Lane Energy Poland – 6 koncesji i Lane Resources Poland – trzy koncesje).
 


Nowoczesność 
W dziewięciu miastach Francji firma TNT wprowadziła do swojej floty pojazdów 25 trójkołowych rowerów zdolnych przewozić przesyłki o masie do 350 kg. Poza brakiem emisji spalin ich zaletą jest możliwość poruszania się w ścisłych centrach miast. Francuskie TNT posiada również 10 pojazdów napędzanych biopaliwem i 9 pojazdów elektrycznych.
 

Samochodem elektrycznym dysponuje także holenderska siedziba firmy w Hoofddorp. Elektryczny fiat scudo wykorzystywany jest m.in. do dowozu pracowników. Akumulatory pojazdu ładowane są prądem elektrycznym produkowanym w BioCHP – agregacie kogeneracyjnym, do którego jako paliwo wykorzystywany jest olej produkowany z odpadów poubojowych (biolone). Agregat o mocy 300 kWe zainstalowany w budynku firmy ma produkować rocznie 1200 MWhe energii elektrycznej. Zaspokoi ona roczne zapotrzebowanie budynku Green Office na energię elektryczną.


 


FinowTower 
Rozpoczęto prace nad rozbudową elektrowni słonecznej FinowTower zlokalizowanej na terenie byłego lotniska wojskowego w Eberswalde/Finowfurt (kilkadziesiąt km na północ od Berlina). Zainstalowanych zostanie 317 214 modułów fotowoltaicznych Suntech STP 190. Pracująca już elektrownia FinowTower I ma moc szczytową 24,3 MWp. FinowTower II osiągnie moc 60,2 MWp. Łącznie 84,5 MWp pozwoli wyprodukować 82 tys. MWhe rocznie. Zabudowa elektrowni słonecznej zajmie powierzchnię 185 ha. 20-letni okres pracy instalacji ma doprowadzić do redukcji emisji CO2 o 1,55 mln ton. Koszt rozbudowy to ok. 120 mln euro. Zakończenie budowy planowane jest na grudzień tego roku.

 


Biogazownia
W Gorzesławiu w woj. dolnośląskim rozpoczęto budowę biogazowni rolniczej. Biogazownia o mocy 1,6 MW będzie dostarczać energię elektryczną do sieci przesyłowej. Wsad technologiczny stanowić ma m.in. kiszonka kukurydziana. Uzupełnieniem staną się odpady z hodowli zwierzęcej. Głównym źródłem substratów do produkcji biogazu będą okoliczne gospodarstwa rolne. Generalnym wykonawcą jest Mutag Polska z Rybnika.
 
Wśród podwykonawców jest firma Wolf System, która wybuduje cztery zbiorniki i silos na kiszonkę. Biogazownia w Gorzesławiu jest drugą po zakładzie w Żórawinie biogazownią na Dolnym Śląsku, w której budowie uczestniczy Wolf System.
Zakończenie budowy i rozruch technologiczny planowany jest na kwiecień 2012 r.
 
 
 
 
 
 
 

GreenEvo, Rosja
Laureaci projektu GreenEvo – Akcelerator Zielonych Technologii podczas misji handlowej w Rosji, trwającej od 4 do 7 września, zaprezentowali swoje rozwiązania w zakresie zielonych technologii inwestorom rosyjskim.
Spotkania odbyły się w obwodach kałuskim i moskiewskim, a także w Ambasadzie RP w Moskwie. Polska delegacja wzięła także udział w sesjach matchmakingowych, w których uczestniczyło ponad 100 firm z Rosji. Spotkania były okazją do nawiązania partnerskich kontaktów handlowych z przedstawicielami rosyjskiego biznesu.

Nowa prognoza
Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) prognozuje, że do 2060 r. połowę światowego zapotrzebowania na energię zaspokoi energia słoneczna. Elementy raportu IEA przedstawiono 1 września na konferencji w Kassel (Niemcy). W poprzednim raporcie IEA prognozowała, że w 2050 r. z instalacji wykorzystujących energię słoneczną będzie pochodziło 21% energii na świecie. Raport IEA zostanie opublikowany jesienią tego roku.

Słoneczna łódka
 
Łódka na panele słoneczne Fiten Solar 2012, jako przykład zastosowania energii ze źródeł odnawialnych w sporcie i rekreacji, była atrakcją VIII Targów Energii odbywających się w Jachrance w dniach 19 i 20 września.
Łódka regatowa jest najnowszą z jednostek zaprojektowanych przez zespół gdyńskich inżynierów pod kierownictwem Bartosza Puchowskiego. Fiten Solar 2012 został stworzony z myślą o udziale w przyszłorocznych regatach łodzi na panele słoneczne Frisian Solar Challenge w Holandii.
 
Nowy kadłub poddano już testom w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku i na jeziorze w Borach Tucholskich.
Fiten Solar Team jest jednym z dwóch, obok ekipy Politechniki Gdańskiej, polskich zespołów, które znajdują się w światowej czołówce w ramach rywalizacji jednostek napędzanych słońcem.
 
 
 
 
 

Elektrycznie 
 
Przed gmachem Ministerstwa Gospodarki w niedzielę 11 września odbyła się wystawa pojazdów elektrycznych pn. „Jedziemy z prądem”, zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki, Polską Izbę Motoryzacji i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Spotkanie było jednym z etapów programu, mającego na celu upowszechnienie wiedzy na temat samochodów elektrycznych oraz zachęcenie władz do wdrożenia polityki przyjaznej rozwojowi elektrycznej motoryzacji.
Upowszechnienie w transporcie pojazdów z napędem elektrycznym jest istotnym kierunkiem rozwoju motoryzacji. Wiąże się to m.in. z wymogami ochrony środowiska oraz z dążeniem do uniezależnienia się od paliw kopalnych. Wielu producentów samochodów wprowadza na rynki światowe pojazdy elektryczne oparte na zróżnicowanych technologiach i koncepcjach.
Dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych niezbędne są jeszcze decyzje polityczne, które stworzą odpowiedni system wsparcia tego rozwoju.
 

Borzęciczki 
 
W Borzęciczkach, gm. Koźmin Wielkopolski, budowana jest kolejna biogazownia rolnicza, której głównym inwestorem i dostawcą substratu są lokalne kombinaty rolnicze należące do spółki Mróz. Spółka Mróz posiada w Borzęciczkach gospodarstwo rolne o powierzchni 350 ha i prowadzi hodowlę trzody chlewnej. Docelowa moc powstającej biogazowni to 1 MW. Instalacja będzie oparta na pięciu zbiornikach żelbetowych (zbiorniki fermentacji pierwotnej i wtórnej oraz zbiornik magazynujący poferment). Ich budowa trwa od 30 sierpnia 2011 r. Prace budowlane prowadzi firma Wolf System. Zakończenie pierwszego etapu robót planowane jest w końcu listopada (jeśli nie przeszkodzą warunki pogodowe). Instalacja ma być uruchomiona w kwietniu przyszłego roku.
 
 
 
 
 
 
 

Urbino electric 
 
Pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym został skonstruowany przez firmę Solaris. Autobus zbudowano na bazie modelu Solarisa Alpino w wersji 8,9-metrowej, nisko wejściowej.
Układ napędowy pojazdu marki Solaris Urbino electric oparto na czteropolowym asynchronicznym silniku o mocy 120 kW i momencie obrotowym 1400 Nm. Źródłem energii elektrycznej dla silnika trakcyjnego są dwa akumulatory litowe o wadze 700 kg każdy. Akumulatory mają napięcie znamionowe 600 V i pojemność 120 kWh.
Autobus ma zasięg do 100 km i osiąga prędkość maksymalną 50 km/h.
Akumulatory zasilają wszystkie układy – m.in. wspomaganie kierownicy, układ ogrzewania i wentylacji, elektryczne drzwi. Wszystkie podzespoły, które zwykle wykorzystują kompresory napędzane silnikiem spalinowym, zastąpiono elektrycznymi.
Aby zrównoważyć masę akumulatorów zredukowano masę pojazdu. Część poszycia bocznego autobusu zastąpiono panelami z włókna węglowego, wykorzystano cieńsze niż standardowe szyby, a także drewno mahoniowe do wykonania podłogi w autobusie.
Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła – LED.
Czas potrzebny na pełne uzupełnienie energii z terminala 3 x 400 V 63 A nie przekracza czterech godzin.

Geotermalna współpraca
Podczas nieformalnego posiedzenia ministrów ds. energii Unii Europejskiej, które odbyło się 20 września we Wrocławiu, wicepremier i minister gospodarki – Waldemar Pawlak oraz minister przemysłu, energetyki i turystyki Islandii – Katrín Júlíusdóttir podpisali „Memorandum o współpracy w sektorze energetyki odnawialnej”. Memorandum pozwoli na wymianę doświadczeń pomiędzy instytucjami naukowymi oraz przedsiębiorcami z Polski i Islandii w zakresie wykorzystania OZE, w szczególności energii geotermalnej.
W Polsce działa 16 zakładów wydobywających wody geotermalne (o temperaturze ponad 20°C), które są wykorzystywane do celów grzewczych, leczniczych i rekreacyjnych. Całkowita moc zainstalowana to ok. 150 MW.

Polski samochód elektryczny 
Powstał klaster „Fabryka samochodów elektrycznych”. Jego celem jest praca nad konstrukcją i produkcją polskiego samochodu elektrycznego. 16 września w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego przedsiębiorcy oraz specjaliści z wyższych uczelni m.in. z Politechniki Łódzkiej, Politechniki Warszawskiej, Wojskowej Akademii Technicznej oraz instytutów naukowych (Instytut Transportu Samochodowego, Przemysłowy Instytut Motoryzacji, IMS Warszawa) i ośrodków badawczo-rozwojowych podpisali umowę o współpracy.
Koordynatorem klastra jest Stanisław Popiołek, prezydent Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacyjno-Gospodarczego Polarab.
Polski samochód elektryczny ma być gotowy za ok. dwa lata. Czteroosobowy samochód o mocy 60 kW, wg informacji Stanisława Popiołka, ma kosztować 50-55 tys. zł.

Wyrok TK 
Podatkiem od nieruchomości mogą być obciążone jedynie budowle wprost wymienione w Prawie budowlanym – uznał 13 września Trybunał Konstytucyjny. Orzeczenie dotyczyło branży górniczej, będzie mieć jednak wpływ na energetykę wiatrową. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, na podstawie których gminy naliczają podatek od nieruchomości, nie są precyzyjne. Nie mogą być jednak interpretowane rozszerzająco, co czyniły niektóre gminy, naliczając podatek od nieruchomości od całych elektrowni wiatrowych.
 

Biogaz dla rolników 
Zgodnie z podpisanym 17 sierpnia 2011 r. Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” będzie można ubiegać się o pomoc w zakresie wytwarzania biogazu rolniczego lub energii elektrycznej z biogazu rolniczego na sprzedaż. Pomoc w ramach tego działania kierowana jest do rolników, ich domowników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub małżonków tych rolników, mieszkających na obszarach wiejskich. Pomoc polega na refundacji do 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Jeżeli beneficjent realizuje wyłącznie operację albo operacje dotyczące przetwarzania biogazu rolniczego lub energii elektrycznej z biogazu rolniczego, pomoc będzie przyznawana i wypłacana do wysokości limitu, który w okresie realizacji programu wynosi maksymalnie 500 tys. zł na jednego beneficjenta. Pomoc przyznaje się na wniosek zainteresowanego. Formularz wniosku o przyznanie pomocy oraz instrukcja wypełniania dostępne są na stronie www.arimr.gov.pl.
 

Ósma biogazownia Poldanoru 
W Giżynie w woj. zachodniopomorskim 23 września 2011 r. miało miejsce uroczyste otwarcie nowej biogazowni rolniczej firmy Poldanor. W uroczystości udział wzięli m.in. radca prawny w Ambasadzie Królestwa Danii w Polsce, Flemming Duus Mathiesen, wiceminister środowiska, Stanisław Gawłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Andrzej Butra.
W biogazowni w Giżynie biogaz służy do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej. Agregat prądotwórczy ma moc elektryczną 1063 kWe i cieplną 1103 kWt.

Surowcem energetycznym jest gnojowica trzody chlewnej oraz komponenty uzupełniające – kiszonka kukurydziana, produkty i półprodukty produkcji roślinnej i produkcji pasz. Do 10% wyprodukowanej energii elektrycznej będzie wykorzystywane na potrzeby technologiczne biogazowni, ferma trzody chlewnej zużyje do 15%, a co najmniej 75% trafi do sieci. Energia cieplna powstająca przy chłodzenia silnika służy do utrzymania procesów technologicznych biogazowni oraz będzie zużywana przez fermę i ewentualnych odbiorców zewnętrznych.
Roczny wsad do biogazowni wynosi 18 250 ton gnojowicy i 23 725 ton kiszonki kukurydzianej. Roczna produkcja biogazu to 4 015 000 m3, energii elektrycznej – 9 311 880 kWh oraz energii cieplnej – 9 662 280 kWh. W najbliższych latach firma ma w planach budowę kolejnych 5 biogazowni.

Uhnin 
W miejscowości Uhnin (woj. lubelskie) 29 września 2011 r. oficjalnie uruchomiono biogazownię rolniczą o mocy 1,27 MW. Instalacja, której właścicielem jest spółka Bioelektrownia, wytwarza energię elektryczną z biogazu powstałego z przetwórstwa rolniczego – kiszonek z kukurydzy, żyta, traw oraz wywarów gorzelnianych i wycierki ziemniaczanej, a także w wyniku spalania gazu syntetycznego powstałego w procesie gazyfikacji części wysuszonej masy pofermentacyjnej. Instalacja zlokalizowana jest w odległości ok. 300 m od zabudowań osiedla mieszkaniowego byłego PGR Uhnin.
Bioelektrownia w Uhninie będzie produkować ok. 10 000 MWhe rocznie. Koszt inwestycji to ok. 18 mln zł, z czego 10 mln zł pochodzi z PO Innowacyjna Gospodarka.
W trakcie otwarcia zainaugurowano program szkoleń „Alternatywne źródła energii i ich zastosowanie”, prowadzony przez ODR w Końskowoli.
W ramach programu uczestnicy szkoleń zostaną zapoznani z modelowymi inwestycjami z zakresu OZE. Bioelektrownię w Uhninie odwiedzi ponad 400 uczestników programu.
Zaprezentowano także instalację biogazowni kontenerowej MB1 – małej biogazowni rolniczej o mocy 50 kW, produkującej 425 MWhe rocznie.
 

Niski spadek 
W Bieleckich Młynach w woj. świętokrzyskim przy istniejącym jazie na rzece Czarna Nida 9 września odbył się montaż i rozruch pierwszej zaprojektowanej i wyprodukowanej w Polsce turbiny Archimedesa. W drugiej połowie września zakończono prace budowlano-montażowe w małej elektrowni wodnej i rozpoczęto rozruch technologiczny instalacji. Jest to trzecia elektrownia wodna na terenie Polski, w której zastosowano tego typu rozwiązanie. Dwie pozostałe zainstalowano w elektrowni na rzece Radomce (miejscowość Goryń) oraz w Luboszycach na rzece Mała Panew.

Na podstawie: cire.pl, wnp.pl, rdc.pl, mg.gov.pl, solarusbus.pl, MOS.gov.pl, solarhybrid.ag, 3legsresources.com, gazlupkowy.pl oraz materiałów prasowych opracował Dominik Mendyk