PV na dachach Hyundai

Około 40 tys. modułów fotowoltaicznych zostanie zainstalowanych na dachu fabryki Hyundai Motor Company w mieście Asan w Korei Południowej. Instalacja o mocy 10 MW obejmie powierzchnię 213 tys. m2 i wyprodukuje ok. 11,5 mln KWh energii elektrycznej rocznie, co pozwoli na zaopatrzenie w energię 3200 gospodarstw domowych. Będzie to największa tego typu inwestycja w Korei Południowej.


Zrównoważone sery

Mleczarnia w Winterdale Cheese Barn we wsi Wrotham w hrabstwie Kent pracuje w taki sposób, aby zminimalizować zapotrzebowanie na ciepło i energię elektryczną. Proces zaczyna się od dowiezienia niechłodzonego mleka. Dzięki temu nie jest niezbędne dodatkowe ciepło. Energia elektryczna oraz ciepło wymagane do produkcji wytwarzane są przez ogniwa fotowoltaiczne i pompy ciepła. Panele PV generują więcej energii niż potrzebuje mleczarnia, więc nadmiar sprzedawany jest do sieci. Sery dystrybuowane są w promieniu ok. 48 km (30 mil) od mleczarni, w tym do Londynu. Wyroby dostarczane są do sklepów Fortnum&Mason oraz do lokalnych winnic samochodem Nissan LEAF o napędzie elektrycznym. ? Już od sześciu lat próbowaliśmy produkować sery, zużywając energię elektryczną w sposób zrównoważony, ale proces stał się zeroemisyjny dopiero po zakupie aut elektrycznych ? powiedział Robin Betts, współwłaściciel Winterdale. ? Nie zawsze było to łatwe, ale mamy nadzieję, że udało nam się pokazać, że można wytwarzać smaczny ser i chronić środowisko ? dodał.


1337 km bez kropli paliwa

Samolot o napędzie elektrycznym Solar Impuls (fot.) przeleciał w maju br. 1337 km z Phoenix do Dallas bez zużycia kropli paliwa. Podróż trwała ponad 17 godzin. Energia niezbędna do lotu pozyskiwana jest z ogniw fotowoltaicznych umieszczonych na skrzydłach maszyny.

Przy rozpiętości skrzydeł równej 63,4 m i wadze 1600 kg ten innowacyjny samolot eksperci określają mianem technologicznego cudu. ? To latające laboratorium czystych technologii. Samolot jest efektem siedmiu lat pracy specjalistów z zakresu inżynierii materiałowej, zarządzania energią, współpracy człowieka z maszyną. Wiele z tych rozwiązań znajduje zastosowanie również poza lotnictwem ? powiedział pilot André Borschberg. W ciągu dnia 12 000 ogniw fotoelektrycznych zasila cztery silniki elektryczne. Energia słoneczna, potrzebna do lotu w nocy, magazynowana jest w bateriach litowych o łącznej wadze 400 kg. Kolejny odcinek do pokonania z San Francisco do Nowego Jorku liczy 5 tys. km. Piloci ze względów bezpieczeństwa zamierzają podzielić przelot na trzy lub cztery etapy.

Obecnie trwają prace nad drugim modelem samolotu, który zostanie wykorzystany podczas lotu dookoła świata w 2015 r.


Dania coraz bardziej zielona

Duński rząd zakazał instalowania olejowych i gazowych systemów grzewczych w nowych budynkach, począwszy od stycznia tego roku. W 2016 r. instalacje te będą również niedozwolone w starych budynkach, jeśli można dostarczyć do nich ciepło z sieci. W okresie przejściowym Dania zainwestuje 42 mln duńskich koron (ok. 5,6 mln euro) w zmianę systemów grzewczych w istniejących budynkach. Duńczycy zakładają, iż do 2020 r. energia wykorzystywana w kraju w 50% będzie pochodzić z odnawialnych źródeł, głównie z wiatru. Co więcej, do 2050 r. Dania planuje całkowicie zrezygnować z paliw konwencjonalnych. Do osiągnięcia postawionych celów konieczna jest współpraca w rozwijaniu technologii na poziomie międzynarodowym.


W Brazylii potrafią

Brazylia przygotowuje się do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2014 r. Na siedmiu stadionach, na których rozgrywane będą mecze, zainstalowane zostaną ogniwa fotowoltaiczne. Instalacje PV pozwolą zaspokoić zapotrzebowanie na energię elektryczną podczas FIVA World Cup 2014. Areny sportowe w Brasilii (stolicy Brazylii) oraz w Rio de Janeiro zostały już oficjalnie otwarte. Pozostałe są w budowie. Na wybranych stadionach odbędzie się także olimpiada w 2016 r.

Stołeczny obiekt, z instalacją PV o mocy 2,2 MW, jako pierwszy stadion na świecie może uzyskać platynowy certyfikat Leadership in Energy and Environmental Design (LEED), przyznawany przez Green Building Council. Wszystkie materiały z dawnego stadionu zostały zebrane i ponownie wykorzystane do budowy nowej areny. Obiekt w Rio de Janeiro również może otrzymać certyfikat LEED. Woda z powierzchni stadionu będzie zbierana i magazynowana, a po przefiltrowaniu zostanie użyta w toaletach oraz do podlewania murawy.

Na podstawie: www.renewableenergyworld.com, www.worldwide.hyundai.com, portpc.pl, www.edie.net oraz na podstawie informacji prasowych opracowała Magdalena Lipiecka