Informator ze świata
PV GRID
Europejskie konsorcjum PV GRID pod koniec stycznia br. wydało dokument zawierający kluczowe zalecenia odnośnie przyjęcia rozwiązań technicznych, ułatwiających integrację systemów fotowoltaicznych z energetycznymi sieciami dystrybucyjnymi. Do kwietnia w krajach europejskich odbędzie się 15 seminariów, prezentujących wyniki prac w ramach projektu.
Od maja 2012 r. partnerzy projektu PV GRID pracowali nad identyfikacją oraz wyznaczeniem priorytetowych rozwiązań technicznych, które przyczynią się do zwiększenia zdolności sieci dystrybucyjnych do przyłączania dużej ilości systemów PV. Opublikowany dokument zawiera prawne i normatywne zalecenia, mające wspierać przyjęcie proponowanych rozwiązań.
W zmieniającym się systemie energetycznym wymagane są nowe możliwości sterowania siecią dystrybucyjną. PV GRID Advisory Paper zapewnia przejrzyste warunki odłączania systemów PV od sieci dystrybucyjnej, rozwinięcie odpowiedniego dla fotowoltaiki systemu konsumpcji na własny użytek oraz wykorzystanie zaawansowanych możliwości inwerterów PV. Promowane będzie magazynowanie energii zarówno na poziomie OSD, jak i prosumenta, a także pojawią się zachęty do rozwoju inteligentnych sieci.
Rezygnują z żarówek
Od początku 2014 r. w Stanach Zjednoczonych obowiązuje zakaz produkcji i importu żarówek o mocy 60 W i 40 W. Wcześniej wprowadzono podobne restrykcje odnośnie żarówek o mocy 75 i 100 W.
Za 1,1 mld dolarów
Siemens dostarczy 448 turbin wiatrowych o mocy 2,3 MW amerykańskiej firmie energetycznej MidAmerican Energy. Będą one wykorzystane w pięciu elektrowniach wiatrowych, których budowa ma się zakończyć do końca 2015 r. Największe z tych projektów planowane są w stanie Iowa. Będą to farmy: Highland o mocy 500 MW w O?Brien County oraz Lundgren o mocy 250 MW w Webster County. Koszt realizacji szacowany jest na 1,1 mld dolarów. Dzięki inwestycji moc zainstalowana elektrowni wiatrowych w portfelu MidAmerican Energy wzrośnie do 3335 MW.
BIOjet Abu Dhabi
Etihad Airways, Takreer, Total, Boeing oraz Masdar Institute of Science and Technology nawiązały współpracę związaną z nową inicjatywą, mającą na celu wspieranie wykorzystania biopaliw w sektorze lotniczym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Inicjatywa ta będzie koncentrować się na badaniach i rozwoju oraz inwestycjach w produkcję surowca i możliwości rafinacji w ZEA oraz na świecie.
W styczniu br. Boeing 777-300ER w barwach Etihad Airways wykonał trwający 45 minut lot pokazowy, w trakcie którego samolot był częściowo zasilany przez biopaliwo lotnicze. Powstało ono w wyniku częściowego przetworzenia roślin. Zjednoczone Emiraty Arabskie są obecnie jednym z nielicznych krajów, które wyprodukowały i przetestowały w locie własne biopaliwo lotnicze, charakteryzujące się przynajmniej o 50% niższą emisją CO2 niż paliwa kopalne w ciągu całego cyklu życia.
Smart Electric Lyon
Rozwiązania testowane w ramach programu Smart Electric Lyon mają w przyszłości zapewnić użytkownikom większą kontrolę nad zużyciem energii, poprawić komfort życia oraz przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstw. Obejmują urządzenia z zakresu ogrzewania, chłodzenia, oświetlenia, automatyki domowej, a także systemów cyfrowych dla inteligentnych budynków. Program jest prowadzony przez konsorcjum 21 firm pod przewodnictwem grupy energetycznej EDF. Zasięg testów obejmuje 25 000 mieszkańców, wspólnot i firm z Lyonu, którzy przez cztery lata będą wykorzystywać inteligentne sieci energetyczne i oceniać ich pracę.
W ramach współpracy Panasonic dostarczy urządzenia klimatyzacyjne, w tym pompy ciepła z linii Aquarea, pozwalające na zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach i podgrzewanie wody użytkowej. Jednostki będą gromadziły dane na temat swojej pracy, które zostaną później poddane analizie. Firma zintegruje również pozostałe elementy wyposażenia wnętrz, takie jak oświetlenie LED, aby zoptymalizować zarządzanie energią w budynkach objętych testami.
Senvion
Firma REpower Systems, należąca do grupy Suzlon Group, piąta pod względem produkcji turbin wiatrowych na świecie, zmieniła swoją nazwę na Senvion.
Green Diesel
Boeing zakwalifikował paliwo ?green diesel?, czyli odnawialne paliwo stosowane w transporcie lądowym, jako istotne nowe źródło przyjaznego środowisku biopaliwa lotniczego, które na przestrzeni całego cyklu życia zmniejsza emisję dwutlenku węgla przynajmniej o 50% w stosunku do paliw kopalnych. Naukowcy pracujący dla Boeinga przeprowadzili analizy, z których wynika, że paliwo ?green diesel?, które wytwarza się z olejów i tłuszczów, jest pod względem chemicznym podobne do używanego obecnie biopaliwa lotniczego. Jeśli uda się uzyskać zgodę, będzie ono mogło być mieszane z tradycyjnym paliwem lotniczym do silników odrzutowych.
Możliwości produkcji paliwa ?green diesel? istnieją już w Stanach Zjednoczonych, Europie i Singapurze. Rozpoczęcie wytwarzania na skalę przemysłową mogłyby pozwolić na zaspokojenie nawet 1% (tj. 2,3 mld litrów/rok) globalnego zapotrzebowania na paliwo lotnicze dla odrzutowych samolotów komercyjnych. Koszt hurtowy na rynku amerykańskim, wynoszący ok. 3 dolarów za galon z uwzględnieniem dotacji rządowych, jest konkurencyjny dla nafty lotniczej.
W kanadyjskim portfelu
Dong Energy sprzedało połowę ze swoich 50% udziałów w 630-megawatowej morskiej farmie wiatrowej London Array. Licząca 175 turbin wiatrowych farma zaspokaja potrzeby energetyczne 0,5 mln mieszkańców Wielkiej Brytanii i ogranicza emisję CO2 o 900 tys. ton w ciągu roku. London Array jest największą morską farmą wiatrową na świecie. Znajduje się ok. 20 km od wybrzeży Kent i Essex. Obejmuje ona obszar 90 km2. Udziały kupiła kanadyjska instytucja finansowa La Caisse za 644 mln funtów szterlingów. Po sfinalizowaniu umowy La Caisse wejdzie w spółkę joint venture z E.ON (30%), Masdar (20%) oraz Dong Energy (25%). Transakcja ma zostać zakończona w pierwszej połowie 2014 r.
Na podstawie: www.senvion.com, www.boeing.com, www.dongenergy.com oraz informacji prasowych opracowała Magdalena Lipiecka. |