Inwestycja w drogi nie zawsze się zwraca
Politycy – na szczeblu zarówno rządowym, jak i samorządowym – często twierdzą, że budowa dróg przynosi sama z siebie rozwój gospodarczy. Tymczasem nie ma wiarygodnych danych, by potwierdzić ową tezę w praktyce. Przeciwnie: zdarza się całkiem często, że ogromne pieniądze topione są w „drogi donikąd”, bez szans na zwrot.
Inwestycje w infrastrukturę drogową w ostatnich latach były podstawą strategii na rzecz gospodarczego wzrostu. Inwestycje infrastrukturalne zawsze były uważane przez polityków za kluczowe dla wzrostu gospodarczego i były jednym z fundamentów strategii rozwoju regionalnego w Europie. Nawet tak intensywnie skupiono się na infrastrukturze drogowej, że regiony wcześniej słabiej wyposażone w drogi stały się liderami w ich posiadaniu.
Tunelowy efekt autostrad
Jednak związek między inwestycjami w infrastrukturę drogową a wynikami ekonomicznymi pozostaje niejasny. Czasem na przykład inwestowanie w autostrady (co jest opcją preferowaną przez rządy) przynosi znacznie mniejsze korzyści niż inwestowanie w drogi drugorzędne1.
Prawdą jest, że występują liczne trudności metodologiczne i praktyczne oceny wpływu autostrad na rozwój gospodarczy, a szczególnie specyfika lokalna utrudnia wszelkie uogólnienia. Niektórzy eksperci uważają, że autostrady ...