Starania o wsparcie z funduszu ISPA w przypadku Jeleniej Góry trwały trzy lata i rozpoczęły się w 1999 r. od wypełnienia wniosku wstępnego. Po zakwalifikowaniu go przez Narodowy Fundusz, przystąpiono do opracowania wniosku szczegółowego. Złożono go w NFOŚiGW w listopadzie 2000 r., skąd po weryfikacji, został przekazany do ministra środowiska. Po zakwalifikowaniu przez ministra do ostatecznej listy projektów zgłaszanych do Komisji Europejskiej Jelenia Góra przygotowała aplikację ostateczną.
16 lipca 2002 r. Komisja Europejska podjęła decyzję o przyjęciu aplikacji i dofinansowaniu przedsięwzięcia we wnioskowanej wysokości (tj. 69% kosztów kwalifikowanych). Przy wartości całego przedsięwzięcia, szacowanej na 40,9 mln euro, oznacza to, iż dotacja wyniesie 28 mln euro. 23 września 2002 r. Memorandum Finansowe podpisane zostało przez Komisję Europejską, a ponad miesiąc później przez rząd polski. W Jeleniej Górze powołany został Zespół ds. wdrożenia projektu ISPA. Bezpośredni nadzór nad prawidłowością pracy Zespołu sprawuje pełnomocnik ds. realizacji projektu. Na stanowisku tym minister środowiska zatwierdził Reginę Stefanowską – naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej UM w Jeleniej Górze.
W ramach projektu zrealizowane zostaną trzy zadania inwestycyjne. Pierwsze z nich to modernizacja oczyszczalni ścieków wraz z budową stacji kompostowania osadów. W ramach tego zadania zmodernizowana zostanie część istniejących już obiektów oraz zbudowane nowe – niezbędn...