Ustawa o zamówieniach publicznych zawiera katalog przesłanek, które nakazują zamawiającemu odrzucenie oferty w sytuacji, kiedy zachodzi jedna z nich. Taką przesłanką jest np. rażąco niska cena oferty.

Pojęcie rażąco niskiej ceny nie było znane w ustawie o zamówieniach publicznych. Jednak ani polski ustawodawca, ani dyrektywy unijne regulujące udzielanie zamówień nie podają jego definicji. Również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie wyjaśnia tego terminu. Skąd więc zamawiający ma wiedzieć, że cena zaproponowana przez oferenta jest rażąco niska?

Rażąco niska, czyli...
Może on przyjąć, iż jest to taka cena, która wydaje się niewiarygodna i nierealistyczna w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień i oszacowanej przez zamawiającego wartości zamówienia. Za punkt odniesienia warto przyjąć koszt realizacji zamówienia. Jeżeli cena jest niższa od kosztów wytworzenia usługi lub dostawy, należy ją traktować jako nierealistyczną i rażąco niską. Poza tym można bazować na ustalonej przez zamawiającego cenie za przedmiot zamówienia. To właśnie ta wartość stanowi jedyny obiektywny wskaźnik do tego, by móc stwierdzić, czy zaproponowana cena jest dumpingowa. Jednak samo porównanie wartości zamówienia ustalonej przez zamawiającego z ceną zaproponowaną przez oferenta nie jest wyznacznikiem bezwzględnie wiążącym i ostatecznym. Zamawiający mógł bowiem dokonać oszacowania wartości zamówienia z nienależytą starannością. Takie porównan...