Rosnąca konkurencja na rynku usług turystycznych oraz gospodarcza rywalizacja gmin i regionów na forum międzynarodowym, nadaje szczególne znaczenie lokalnym programom promocyjnym. Od skutecznego wykorzystanie technik i narzędzi reklamy, public relations, promocji sprzedaży zależy pośrednio sukces gospodarczy całej społeczności lokalnej.

Propagowanie walorów turystycznych regionu, informowanie o lokalnych możliwościach biznesowych i ulgach dla inwestorów, promowanie osiągnięć ekologicznych, to wszystko może stać się przedmiotem promocji gminy. Wśród najpopularniejszych obecnie form działalności promocyjnej stosowanych przez gminy znajdują się: reklama, public relations, promocja sprzedaży, udział w imprezach targowo-wystawienniczych, działalność wydawnicza, współpraca z biurami promocji regionalnej w kraju i za granicą.

Najważniejsze elementy promocji gmin
W zależności od możliwości finansowych, gminy reklamują się w środkach masowego przekazu wykorzystując przy tym zróżnicowane sposoby komunikacji. Najczęściej wykorzystywaną formą przekazu są różnego rodzaju ogłoszenia reklamowe i teksty promocyjne w gazetach o zasięgu krajowym np. dodatki lokalne do Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczej lub międzynarodowym np. Warsaw Voice. Ponadto zamieszcza się informacje i reklamy pismach branżowych i katalogach, rzadziej w internecie i w radiu. Równie popularne, jak ogłoszenia prasowe są drukowane materiały promocyjne adresowane do celowo wybranych g...