14 listopada ubiegłego roku Sejm uchwalił Ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (DzU nr 200, poz. 1953). Jedną z głównych zmian wprowadzonych tą nowelizacją jest przekazanie samorządom pełnych kompetencji w zakresie gospodarowania majątkiem drogowym (mieści się w tym m.in. ustalanie wysokości stawek opłat za korzystanie z dróg) i odpowiedzialności za ten majątek. Andrzej Piłat sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury wystosował w tej sprawie list skierowany do zarządców dróg, w tym prezydentów miast.
- Pragnę zwrócić uwagę na nowe brzmienie art. 20 ustawy o drogach publicznych, który szczegółowo określa obowiązki zarządcy drogi Tak szeroki zakres obowiązków wymaga od zarządcy stworzenia sprawnego systemu zarządzania drogami – czytamy w ww. liście. - Obserwując tworzone sukcesywnie od 1999 r. jednostki drogowe należy uznać, że w większości przypadków funkcjonują one sprawnie. Jednakże ze strony środowisk samorządowych zgłaszane były do resortu infrastruktury postulaty opracowania modelowych struktur tych organizacji. W tej sytuacji na zlecenie resortu zostały przygotowane „Modelowe rozwiązania struktur organizacyjnych zarządów dróg samorządowych” – kontynuuje Andrzej Piłat.
Zdaniem ministra materiał opracowany przez Instytut Rozwoju Miast z Krakowa i Departament Dróg Publicznych MI może być wykorzystany przy doskonaleniu organizacji zarządów dróg już funkcjonujących lub przy p...