Do Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz do internetowej witryny wrzesińskiego forum wodociągowego nadesłano w ostatnim czasie szereg pytań o to, jak interpretować zapisy w odniesieniu do konkretnych sytuacji. Zainspirowany zarówno pytaniami, jak i odpowiedziami, chcę zwrócić uwagę na brak precyzji w zapisach dotyczących regulacyjnej funkcji gminy.

Prawomocne choć nieuchwalone

Zgodnie z nowymi przepisami taryfę określa przedsiębiorstwo na rok, kierując się szczegółowymi zasadami ustalonymi w rozporządzeniu właściwego ministra infrastruktury. Wniosek taryfowy z ujętymi w tabele kalkulacjami firma składa radzie gminy, która przekazuje go do wójta (burmistrza, prezydenta), aby sprawdził, czy taryfy oraz dołączony do nich wieloletni plan modernizacji i rozwoju zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy. Jeżeli wójt zauważy niezgodności z ustawowymi przepisami, to odsyła wniosek do przedsiębiorstwa, prosząc o stosowne korekty. W przeciwnym wypadku zwraca radzie wniosek taryfowy, informując o pozytywnej weryfikacji. Taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy. Teoretycznie zatwierdzenie to powinno im nadać moc prawną. Praktycznie - może, ale nie musi. Jeżeli rada nie przeprowadzi głosowania w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku, to taryfy po upływie dalszych 25 dni, zgodnie z przepisami ustawy, stają się prawomocne. O tym, jakie skutki prawne powoduje negatywne głosowanie rady, ustawa milczy. Prawnicy natomiast wyp...