Zwiększenie stopnia, w jakim zamawiający obowiązani są do formułowania w projektach umów o zamówienia publiczne klauzul waloryzacyjnych, jest jednym ze znaków rozpoznawczych nowego Prawa zamówień publicznych.

W nowej rzeczywistości zamówieniowej oprócz klauzul waloryzacyjnych, aktualizujących się m.in. w przypadku zmiany stawki podatku VAT czy minimalnego wynagrodzenia (tzw. mała klauzula waloryzacyjna), wzory umów w przypadku zamówień udzielanych na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a których przedmiotem są usługi lub roboty budowlane, muszą zawierać również klauzule modyfikujące wysokość wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Analiza wzorów umów sformułowanych przez zamawiających ukazuje kilka kwestii problemowych.

Fakultatywność czy obligatoryjność zmian?

Pierwszą z wątpliwości, jakie można powziąć, analizując projekty umów o zamówienia publiczne, jest to, czy klauzula waloryzacyjna, aby spełniać wymogi wynikające z art. 439 ust. 1 P.z.p., musi być klauzulą obligatoryjnie zmieniającą wysokość wynagrodzenia w przypadku zaistnienia określonej okoliczności, czy też może być wyłącznie klauzulą dopuszczającą taką możliwość. W praktyce zamówieniowej od...