Kluczowe kwestie przygotowania koncepcji roweru publicznego
Polskie doświadczenia jednoznacznie wskazują, że odpowiedni zespół wraz z kompetencjami i budżetem jest w stanie prowadzić skuteczną prorowerową politykę w mieście. Jakie są zatem najlepsze praktyki z przygotowania dobrej koncepcji roweru publicznego tak, by wprowadzenie zakończyło się sukcesem?
Od czasu powołania pierwszego w kraju oficera rowerowego, czyli od 2007 r., w Polsce funkcjonuje ponad trzydziestu urzędników pracujących na cały etat nad realizacją polityki rowerowej. Należy przyjąć wytyczne kierunkowe dotyczące realizacji niezbędnych zmian infrastrukturalnych. W tym celu trzeba:
- powołać osobę lub zespół odpowiedzialny za wypożyczalnie rowerów i koordynację polityki rowerowej,
- wyposażyć samorząd w techniczne standardy, wyznaczające, jak dokładnie ma powstawać infrastruktura rowerowa ? zarówno technicznie (np. z asfaltu, a nie z kostki), jak i kreślarsko (szerokości, zachowanie skrajni itd.),
- stworzyć spójną dla całego obszaru koncepcję przebiegu tras rowerowych oraz systemu rowerów publicznych,
- ustalić harmonogram realizacji powyższej koncepcji,
- zabezpieczyć budżet na realizację powyższego dokumentu.
Analiza uwarunkowań lokalnych
Inwentaryzacja potrzebna do przygotowania koncepcji roweru publicznego dzieli się na kilka etapów. Przede wszystkim są to wizje lokalne obszaru ? nie można koncepcji tworzyć wyłącznie na papierze lub pr...