Pierwszy system roweru miejskiego w Polsce powstał w Krakowie. Kolejne pojawiły się m.in. we Wrocławiu, Warszawie, Łodzi, Białymstoku, Poznaniu i Lublinie. Obecnie wszystkie cieszą się dużym zainteresowaniem, jednak inauguracja nie zawsze była łatwa. W przypadku niektórych w początkowym etapie wdrażania wystąpiło wiele problemów.

Krakowski BikeOne był pierwszym systemem wdrożonym w Polsce. Symbolicznie został on uruchomiony pod koniec 2008 r., a faktycznie funkcjonował on od wiosny 2009 r. Niestety, w pierwszej fazie działania nie okazał się on sukcesem, co można tłumaczyć wieloma niedoskonałościami.

Problemy na starcie

Pierwszym problemem był brak efektu skali: system obejmował 100 rowerów i 12 stacji położonych na bardzo ograniczonym obszarze. Dodatkowo ? ze względów konserwatorskich ? nie zezwolono na postawienie stacji przy samym Rynku Głównym, mimo iż jest to główny cel podróży wielu osób poruszających się po Krakowie. Tym samym, mimo iż gęstość systemu była zadowalająca, to brak efektu skali (zbyt mały obszar pokryty stacjami) i brak dogłębnej analizy potrzeb ruchu nie pozwolił na sukces. Kolejnym ważnym problemem była konieczność wpłacenia kaucji i regulowania abonamentu, postrzeganego przez użytkowników jako zbyt wysoki w stosunku do jakości i funkcjonalności oferowanego produktu.

Obecnie system został całkowicie odświeżony ? wymieniono sprzęt i oprogramowanie na nowe, zmieniono nazwę (na ...