Polskie doświadczenia jednoznacznie wskazują, że odpowiedni zespół wraz z kompetencjami i budżetem jest w stanie prowadzić skuteczną prorowerową politykę w mieście. Jakie są zatem najlepsze praktyki z przygotowania dobrej koncepcji roweru publicznego tak, by wprowadzenie zakończyło się sukcesem?

Od czasu powołania pierwszego w kraju oficera rowerowego, czyli od 2007 r., w Polsce funkcjonuje ponad trzydziestu urzędników pracujących na cały etat nad realizacją polityki rowerowej. Należy przyjąć wytyczne kierunkowe dotyczące realizacji niezbędnych zmian infrastrukturalnych. W tym celu trzeba:

  • powołać osobę lub zespół odpowiedzialny za wypożyczalnie rowerów i koordynację polityki rowerowej,
  • wyposażyć samorząd w techniczne standardy, wyznaczające, jak dokładnie ma powstawać infrastruktura rowerowa ? zarówno technicznie (np. z asfaltu, a nie z kostki), jak i kreślarsko (szerokości, zachowanie skrajni itd.),
  • stworzyć spójną dla całego obszaru koncepcję przebiegu tras rowerowych oraz systemu rowerów publicznych,
  • ustalić harmonogram realizacji powyższej koncepcji,
  • zabezpieczyć budżet na realizację powyższego dokumentu.

Analiza uwarunkowań lokalnych

Inwentaryzacja potrzebna do przygotowania koncepcji roweru publicznego dzieli się na kilka etapów. Przede wszystkim są to wizje lokalne obszaru ? nie można koncepcji tworzyć wyłącznie na papierze lub pr...