Organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, przygotowując plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, zobowiązani są wskazać w części graficznej zintegrowane węzły przesiadkowe znajdujące się na obszarze objętym planem, a także przewidywany sposób organizowania systemu informacji dla pasażera w zakresie węzłów przesiadkowych.

Planowanie i organizacja węzłów przesiadkowych należy do bieżących działań organizatora i wymaga odpowiedniego podejścia do każdego przypadku.

W niniejszym opracowaniu prezentujemy praktyczny opis koncepcji węzła przesiadkowego planowanego do organizacji w Dzierżoniowie (Dolny Śląsk), który będzie obsługiwał obszar o zasięgu zarówno samego miasta, jak i pobliskich ośrodków, takich jak Bielawa czy Pieszyce. Szacuje się, że oddziaływanie węzła będzie obejmować ok. 76 tys. mieszkańców tego terenu.

Funkcje i rola węzłów przesiadkowych

W Ustawie z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym zintegrowany węzeł przesiadkowy został zdefiniowany jako ?miejsce umożliwiające dogodną zmianę środka transportu, wyposażone w niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturę, w szczególności miejsca postojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów, systemy informacyjne umożliwiające zapoznanie się zwłaszcza z rozkładem jazdy, linią komunikacyjną lub siecią komunikacyjną?. Definicja wskazuje podstawową funkcję, jaką jest ...