Elementem polityki rowerowej, który w wielu miastach całego świata pozwolił na nagłe i skokowe wyzwolenie się potencjału rowerowego, jest wprowadzenie funkcjonalnej, miejskiej i samoobsługowej wypożyczalni rowerów.

Rower jest bardzo efektywnym środkiem transportu, opłacalnym zarówno dla organizatora transportu, np. samorządu, jak i dla finalnego odbiorcy usługi transportowej. Wynika to nie tylko z niskiego kosztu infrastruktury względem przepustowości, lecz także z przychodów zewnętrznych. W przeciwieństwie do każdego innego środka transportu rower generuje przychody zewnętrzne zamiast kosztów zewnętrznych. Wynika to z faktu, że rower nie emituje hałasu, rzadko powoduje poważne wypadki, a dodatkowo poprawia stan zdrowia mieszkańców. Obecność rowerów wręcz zwiększa bezpieczeństwo we wszystkich kategoriach uczestników ruchu, od pieszych po ruch samochodowy.

Istnieją więc obiektywne powody, dla których należy wspierać i promować przemieszczanie się rowerem. Przy czym nie chodzi tu o faworyzowanie interesów pewnej zamkniętej grupy odbiorców, czyli już istniejących rowerzystów codziennych. Raczej chodzi o środek transportu, jakim jest rower, po to, aby zarówno miasto, jak i mieszkańcy odczuli korzyści związane z wykorzystaniem tego potencjału.

Od lat wiadomo, że samo istnienie infrastruktury rowerowej ? w postaci wydzielonych dróg dla rowerów, ciągów pieszo-rowerowych lub pasów na jezdni ? jest niezbędne, ale nie jest wystarczaj...