Kolejność decyzji administracyjnych
W sprawach związanych z ochroną środowiska nader często spotykamy się z koniecznością przeprowadzenia dość skomplikowanego postępowania, które w istocie dotyczy jednej sprawy „życiowej”, ale wymaga wydania dwu (lub czasem więcej) decyzji administracyjnych. Powstaje wówczas problem ich właściwej kolejności.
Najczęściej sygnalizowany problem powstaje w sytuacji, gdy mamy do czynienia z koniecznością dokonania władczych rozstrzygnięć w oparciu o różne podstawy prawne i jednocześnie z nieco innego punktu widzenia. Tak jest najczęściej na styku regulacji – np. Prawa budowlanego i Prawa ochrony środowiska. Niekiedy ustawodawca decyduje się na arbitralne rozwiązania. Od 2003 r. nie ma wątpliwości, że zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wydaje się po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu (lub po zakończeniu postępowania w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego). Takie jednoznaczne przepisy nie są jednak regułą i wówczas organy muszą samodzielnie dokonywać ich wykładni.
Klasycznym przykładem może być problematyka wzajemnych relacji pomiędzy decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu a decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Najprościej oczywiście stwierdzić, że żaden przepis nie przesądza o kolejności wydawania owych decyzji. Problem jednak pozostaje.
Pierwszeństwo decyzji o warunkach zabudowy
Najczęściej sygnalizowany problem powstaje w sytuacji, gdy mamy do czynienia z koniecznością dokonania władczych rozstrzygnięć w oparciu o różne podstawy prawne i jednocześnie z nieco innego punktu widzenia. Tak jest najczęściej na styku regulacji – np. Prawa budowlanego i Prawa ochrony środowiska. Niekiedy ustawodawca decyduje się na arbitralne rozwiązania. Od 2003 r. nie ma wątpliwości, że zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wydaje się po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu (lub po zakończeniu postępowania w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego). Takie jednoznaczne przepisy nie są jednak regułą i wówczas organy muszą samodzielnie dokonywać ich wykładni.
Klasycznym przykładem może być problematyka wzajemnych relacji pomiędzy decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu a decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Najprościej oczywiście stwierdzić, że żaden przepis nie przesądza o kolejności wydawania owych decyzji. Problem jednak pozostaje.
Pierwszeństwo decyzji o warunkach zabudowy