Dotychczas niemal wszystkie przetargi na zieleń miejską były rozstrzygane na podstawie kryterium ceny. Niska cena oznaczała wygraną, bez względu na jakość oferty. W ten sposób niejednokrotnie inwestycje publiczne realizowane były na podstawie wadliwej dokumentacji, przygotowanej przez niekompetentnych projektantów, przy zastosowaniu najtańszych, a w efekcie często niskiej jakości materiałów i rozwiązań. Okazywały się niefunkcjonalne, a także nie odpowiadały potrzebom lokalnej społeczności. I chociaż tereny zieleni tworzone przy wykorzystaniu najtańszego materiału roślinnego i przestarzałych technik nierzadko ?wytrzymywały? do końca okresu gwarancji, to w dalszej eksploatacji generowały dodatkowe koszty. Tych jednak nie trzeba było uwzględniać w budżecie zamówienia. Ustawa z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy ? Prawo zamówień publicznych (DzU poz. 1232) weszła w życie 19 października 2014 r. i wprowadziła zmiany rewolucjonizujące dotychczasowy system udzielania zamówień publicznych. Przez 10 lat obowiązywania ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.) w brzmieniu sprzed nowelizacji przyzwyczailiśmy się do tego, że inwestor ma niemal nieograniczoną swobodę kształtowania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) kryteriów oceny wyboru oferty. Nowelizacja wprowadza ograniczenia.

Kryteria wyboru ofert

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym zamawiający mógł wybrać, czy oferty będą oceniane wyłącznie na podstawie ceny, czy ró...