Potrzeba zmian w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach była omawiana przez Zarząd Związku Miast Polskich 14 maja br. podczas posiedzenia w Bytomiu. Z wnioskiem wystąpił prezydent Wejherowa, podnosząc kontrowersyjną kwestię utrzymania czystości na chodnikach oddzielonych od granicy nieruchomości tzw. pasem zieleni.

Utrzymanie czystości na takich chodnikach, zgodnie ze stanowiskiem MSWiA, należy do zadań gminy, a to wiąże się z dodatkowymi kosztami. Członkowie Zarządu przekazali pismo prezydenta Wejherowa wraz z sugestią analizy całej ustawy Komisji Gospodarki Komunalnej ZMP (poniżej prezentujemy stanowisko Związku Miast Polskich w sprawie niezbędnych zmian w tej ustawie).

Lata praktyki w wykonywaniu zadań własnych gmin na podstawie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie przyniosły szereg wniosków, z których część dotyczy niektórych regulacji zawartych w ustawie. Na podstawie tych wniosków Związek Miast Polskich wnioskuje o dokonanie następujących zmian w ustawie.
Ze względu na pojawiające się wątpliwości interpretacyjne i – w ślad za nimi – zróżnicowane orzeczenia organów nadzoru i odwoławczych należy zdefiniować (w słowniczku, art. 2 ust. 1) pojęcie: odbieranie odpadów komunalnych. Niezbędne jest podkreślenie w tej definicji, że odebranie odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości oznacza zmianę ich posiadacza.
W art. 5 ust. 1 pkt...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?