Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w art. 7 ust. 1 pkt 3 zalicza do zadań własnych gminy kwestie związane z utrzymaniem czystości i porządku oraz sprawy utrzymywania składowisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Szczegółowo zadania te określono w odrębnych ustawach.
 
W przypadku gospodarowania odpadami komunalnymi będą to w szczególności Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.). Zgodnie z art. 3 u.c.p. utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obligatoryjnych zadań własnych gminy. Jest ona obowiązana do tworzenia gminnego planu gospodarki odpadami, obejmującego odpady komunalne wyprodukowane na swoim obszarze oraz przywożone na jej teren. Ponadto szczegółowy katalog zadań własnych gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi zawarty jest w artykule 16a ustawy o odpadach. Zgodnie z przywołanym przepisem, do zadań tych należy w szczególności objęcie wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym systemem odbierania każdego rodzaju odpadów komunalnych, a nadto budowa, utrzymanie i eksploatacja (samodzielnie lub wspólnie z innymi gminami bądź przedsiębiorcami) instalacji i urządzeń do odzysku, unieszkodliwiania oraz składowania odpadów. Rada gminy powinna także uchwalić regulamin czystości i porządku na terenie gminy, który jest aktem praw...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?