Każdy z nas jest konsumentem. Robienie zakupów jest przymusem lub przyjemnością, a dla niektórych stać się może nałogiem. Ekologiczny konsument w sposób świadomy i odpowiedzialny podejmuje decyzję o zakupie określonych towarów i usług, kierując się przede wszystkim kryteriami prośrodowiskowymi oraz etycznymi.


Ruch ekologicznych konsumentów działa aktywnie w wielu krajach świata. Prowadzi on kampanie informacyjne, których celem jest podnoszenie ekologicznej świadomości obywateli. Przedmiotem zainteresowania jest nie tylko obiektywna jakość produktów, lecz także respektowanie zasad ochrony środowiska w procesie produkcji i podczas sprzedaży towarów oferowanych na rynku. O wyborze i zakupie konkretnych artykułów decyduje ich „czystość” ekologiczna, tzn. brak pestycydów i innych szkodliwych substancji, w tym organizmów modyfikowanych genetycznie (tzw. GMO). Dlatego też „zieloni” domagają się pełnej i rzetelnej informacji o pochodzeniu i składzie produktu.
Rzeczywiste prawo wyboru każdego konsumenta zależy formalnie od zapisów ustawowych, obowiązujących w danym kraju. W praktyce opiera się ono także na uczciwości producentów, dystrybutorów i handlowców. Niewydolność służb kontrolnych, słabość ruchu konsumenckiego i niski poziom świadomości ekologicznej sprzyjają łamaniu przepisów i zasad etycznych w tej dziedzinie.
W Polsce, w 2001 r., Społeczny Instytut Ekologiczny przeprowadził szereg badań wybranych artykułów żywności...