W celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery, zostały podjęte działania, kładące nacisk na upowszechnianie odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw transportowych.
Od stycznia 2008 r. wskaźnik wykorzystania biopaliw transportowych w Polsce zaczął obowiązywać podmioty realizujące Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW). Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2008-2013, w 2009 r. wskaźnik zużycia biopaliw w Polsce ma wynieść 4,60%, natomiast w 2013 r. 7,10%, aby w 2020 r. osiągnąć wartość 10% w ujęciu energetycznym.
Nowe uwarunkowania prawne wspierają rozwój kolejnych generacji biopaliw transportowych, pochodzących z odpadów i nieżywnościowych surowców lignocelulozowych. Zgodnie z deyrektywą RES (directive – 2008/0016 (COD)),wskaźnik wykorzystania biopaliw transportowych drugiej generacji, będzie liczony podwójnie w stosunku do biopaliw pierwszej generacji w odniesieniu do celu 10% w 2020 r.1.
 
Prognoza rozwoju biopaliw II generacji
Prawdopodobnie biopaliwa transportowe drugiej generacji w handlowych ilościach pojawią się na rynku europejskim ok. 2015-2020 r., natomiast w naszym kraju ok. 2017 r. Po 2017 r. w UE (i w Polsce) biopaliwa pierwszej generacji najpewniej stracą wsparcie legislacyjne i finansowe.
Godny podkreślenia jest fakt, iż Po...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?