Kryzys rowerów miejskich
Rowery miejskie w polskich miastach można wypożyczać od dwunastu lat. Miejskie jednoślady dostępne są w ponad stu miastach. Nie tak dawno ten środek transportu bił rekordy popularności wśród mieszkańców zarówno metropolii, jak i mniejszych miast. Czy ten trend, mimo pandemii, się utrzymał?
Pierwszy system roweru miejskiego w Polsce wystartował w Krakowie w 2008 r. (pod nazwą OneBike, a później KMK Bike). Początkowo korzystano ze 100 rowerów rozmieszczonych w 12 stacjach bazowych. W późniejszych latach system rozrósł się, a operatorem został BikeU, który zarządzał systemem o nazwie Wavelo od 2016 r., na podstawie umowy zawartej z miastem na osiem lat. Jednak na koniec 2019 r. koncesjonariusz zaprzestał świadczenia usługi, zrywając tym samym umowę koncesji. Powodem była chęć zmiany sposobu finansowania. W konsekwencji od 1 stycznia 2020 r w Krakowie nie ma już dużej wypożyczalni rowerów. Natomiast w ramach projektu „LOW-CARB-Budowanie potencjału na rzecz zintegrowanego planowania mobilności niskoemisyjnej w funkcjonalnych obszarach miejskich” na koniec października ub.r. na parkingu P&R Czerwone Maki w Krakowie została uruchomiona wypożyczalnia rowerów elektrycznych. Projekt współfinansowany jest ze środków transnarodowego programu Interreg Europa Środkowa na lata...