Producenci energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych przyłączeni do sieci elektroenergetycznej i posiadający koncesję URE lub wpis ARR wyczekują na wydłużenie funkcjonowania zielonych certyfikatów.
Ministerstwo Gospodarki przygotowało kolejną wersję projektu stosownego rozporządzenia wydłużającego wsparcie do 2020 r. (rozporządzenie OZE). Projekt w zakresie elektroenergetyki ma wdrażać dyrektywę 2009/28/WE. Powinien uwzględnić przyjęty przez rząd w grudniu ub.r. Krajowy Plan Działań. Jednak tak nie jest. Przedkłada udziały, które nie wystarczą do osiągnięcia celu dla sektora energii elektrycznej zakładanego w KPD i w konsekwencji celu indykatywnego dla całkowitej energii ze źródeł odnawialnych, wynikającego z dyrektywy.
Różne udziały OZE w dokumentach
Krajowy Plan Działań i dyrektywa podają dla danego roku udziały wyliczane w procentach jako stosunek finalnego zużycia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (OZE-E) do całkowitego finalnego zużycia energii elektrycznej brutto (EBrutto). Rozporządzenie określa dla danego roku udziały liczone w procentach jako stosunek finalnego zużycia (produkcja) energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do całkowitego finalnego zużycia energii elektrycznej netto (ENetto – ilość energii elektrycznej dostarczonej do odbiorców końcowych). Nie znamy wartości ENetto w KPD, ale jakkolwiek by nie liczyć, zawsze udziały w rozporządzeniu OZE powinny być większe od tych prezentowanych w Krajowym Planie Działań.
W tabeli 1 przedstawiono wartości przyjęte w KPD oraz w projekcie rozporządzenia OZE. Widoczne są znaczne rozbieżności w udziałach energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych: dane na lata 2013-2020, wartości OZE-E/EBrutto są większe od wartości OZE-E/ENetto, co jest sprzecznością.
Tab. 1. Porównanie wartości udziału OZE w KPD i projekcie rozporządzenia
Rok
|
OZE-E
(Tab. 10. KPD)
|
EBrutto
(Tab. 1. KPD)
|
OZE-E / EBrutto
(Tab. 3. KPD)
|
OZE-E / ENetto
(§3 projekt rozporządzenia ver. 2.4)
|
|
MWh
|
MWh
|
%
|
%
|
2011
|
12 676 700
|
143 049 000
|
8,85
|
10,4
|
2012
|
14 839 880
|
145 375 000
|
10,19
|
10,4
|
2013
|
16 479 710
|
147 701 000
|
11,13
|
10,9
|
2014
|
18 340 510
|
150 027 000
|
12,19
|
11,4
|
2015
|
19 875 670
|
152 353 000
|
13,00
|
11,9
|
2016
|
21 608 540
|
155 842 000
|
13,85
|
12,4
|
2017
|
23 376 300
|
159 331 000
|
14,68
|
12,9
|
2018
|
25 411 550
|
162 820 000
|
15,64
|
13,4
|
2019
|
27 830 590
|
166 309 000
|
16,78
|
13,9
|
2020
|
32 401 180
|
169 798 000
|
19,13
|
14,4
|
Propozycja korekty udziałów OZE
Aby właściwie określić udziały w projekcie rozporządzenia OZE należy podać finalne zużycie energii elektrycznej netto (ENetto), a wartości OZE-E przyjąć z KPD. W ubiegłym roku Ministerstwo Gospodarki przedłożyło do konsultacji społecznych projekt innego rozporządzenia, które określało obowiązki dla świadectw pochodzenia z kogeneracji, zwane dalej projektem rozporządzenia CHP (wersja z 30 lipca 2010 r.). Określa ono obowiązki dla certyfikatów tzw. czerwonych, żółtych i fioletowych. Dla tych ostatnich do 2018 r. W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia CHP przedłożono finalne zużycie energii elektrycznej netto na lata 2010-2018 (ENetto). Na tej podstawie w tabeli 2 wyznaczono właściwe wartości udziałów do przedstawienia w rozporządzeniu OZE.
Tab. 2. Właściwe udziały OZE, jakie powinny znaleźć się w rozporządzeniu
Rok
|
ENetto
(str. 31 uzasadnienie do projektu rozporządzenia CHP)
|
OZE-E/ENetto
wartości właściwe dla §3 projektu rozporządzenia OZE
|
|
MWh
|
%
|
2011
|
106 720 000
|
11,9
|
2012
|
108 840 000
|
13,6
|
2013
|
110 960 000
|
14,9
|
2014
|
113 080 000
|
16,2
|
2015
|
115 200 000
|
17,3
|
2016
|
118 320 000
|
18,3
|
2017
|
121 440 000
|
19,2
|
2018
|
124 560 000
|
20,4
|
2019
|
brak danych
|
—
|
2020
|
brak danych
|
—
|
Przyjmując tendencję stałego wzrostu ENetto, można wyliczyć, że wartości ENetto w latach 2019 i 2020 wyniosą odpowiednio: 127 680 000 MWh (2019 r.) i 130 800 000 MWh (2020 r.), z czego otrzymamy żądane wartości obowiązków na lata 2019 i 2020 w projekcie rozporządzenia OZE: 21,8% w 2019 r. i 24,8% w 2020 r.
Wypełnienie przedkładanych obowiązków w rozporządzeniu OZE może przybliżyć Polskę do wypełnienia celów dyrektywy. Do pełniejszej implementacji dyrektywy potrzebne jest zagwarantowanie wsparcia inwestycjom oddawanym do użytku, których pełna amortyzacja przypada także po 2020 r. W celu uzyskania stabilności systemów wsparcia powinny one funkcjonować przez okres co najmniej 15 lat dla każdej inwestycji oddzielnie po oddaniu do użytku. Dlatego należy przyspieszyć prace nad ustawą o odnawialnych źródłach energii, która zmodernizuje system wsparcia dla wszystkich jej sektorów.
PIGEO apeluje, aby rząd pilnie podjął działania zachęcające inwestorów do realizacji projektów OZE, by nie stało się tak jak w przypadku dyrektywy 2001/77/WE, której celu na 2010 r. Polska nie wypełniła. Priorytetem powinna być efektywność energetyczna, bo rozliczenie dotyczy nie liczby mocy wytwórczych, tylko ilości wyprodukowanej i zużytej energii ze źródeł odnawialnych.
Michał Ćwil, Dyrektor PIGEO