Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. intensyfikowane są w naszym kraju prace związane z Europejską Siecią Ekologiczną Natura 2000 w aspekcie jej wdrażania, funkcjonowania, informacji i współpracy na różnych szczeblach administracji. W ciągu kilku minionych lat coraz umiejętniej i bardziej rzeczowo propagowana jest idea potrzeby ochrony strategicznych z punktu widzenia Europy miejsc wartościowych przyrodniczo, występujących na terenie Polski.



W oparciu o doświadczenia wypracowane w krajach Europy Zachodniej poznajemy najodpowiedniejsze sposoby zabezpieczania tych miejsc, ich funkcjonowania, a także umiejętności zarządzania. Wszystkie te kwestie nie należą do łatwych, zważywszy na szereg braków i błędów, jakie popełniono w naszym kraju przy wyznaczaniu obszarów Natura 2000. Nie ma odwrotu od przyjętych przez Polskę zobowiązań w zakresie europejskiej ochrony przyrody. Poza tym zmuszeni jesteśmy do szybszego niż dotąd wdrażania i rzeczywistej ochrony obszarów o walorach przyrodniczych ważnych dla całej Europy. Obecne kierownictwo Ministerstwa Środowiska zakłada, że proces wyznaczania obszarów Natura 2000 na terenie naszego kraju powinien zakończyć się w 2008 r.

Obszary Natura 2000 w woj. wielkopolskim
W woj. wielkopolskim w połowie lutego 2008 r. wyznaczonych jest 18 obszarów (tab. 1) specjalnej ochrony ptaków (OSO), wytyczonych w oparciu o „Dyrektywę 79/409/EWG w sprawie ochrony dzikich ptaków” (nazywaną Dyrektywą Ptasią). Obszary te przedstawiono w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 21 lipca 2004 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (DzU nr 229, poz. 2313 ze zmianami). Wyróżniono również 29 (tab. 2) specjalnych obszarów ochrony siedlisk (SOO), których wyznaczenie wynika z „Dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory” (zwana Dyrektywą Siedliskową). Należy przypomnieć, że w świetle obowiązujących przepisów grupa obszarów wymienionych w tab. 1 ma pełnoprawny status obszarów Natura 2000, natomiast prezentowane w tab. 2 specjalne obszary ochrony, których zadaniem jest ochrona cennych siedlisk i roślin lub innych niż ptaki gatunków zwierząt, mimo że jeszcze nie jest formalnie zatwierdzona przez Komisję Europejską oraz stosownym rozporządzeniem ministra, wymagają takiego samego zabezpieczenia jak tereny włączone już do omawianej sieci. Naturalnie takie sposoby ochronności dla tego rodzaju siedliskowych miejsc regulują zarówno przepisy Unii Europejskiej, jak i krajowe, głównie Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU nr 92, poz. 880 ze zmianami). Z obszaru woj. wielkopolskiego były też zgłaszane do Komisji Europejskiej przez organizacje pozarządowe także inne tereny (ok. 20) w ramach wykazów nazywanych Shadow List. Niestety, informacje o tych ostatnich obszarach co pewien czas pojawiają się i znikają ze stron internetowych Ministerstwa Środowiska. Jakie aktualnie tereny są przeznaczone do zabezpieczenia z tzw. Shadow List, nie wiadomo, a przecież zgodnie z prawem i te miejsca wymagają ochrony! Mankamentem niektórych zgłaszanych przez organizacje pozarządowe obszarów jest brak prezentowania ich granic. Tego rodzaju sytuacja uniemożliwia prawidłowe zabezpieczenie walorów takiego proponowanego pod ochronę obiektu. Brak wskazania choćby wstępnych granic obszaru może doprowadzić do podjęcia z jednej strony nazbyt asekuranckich decyzji, a z drugiej umożliwić powstanie inwestycji uciążliwej dla walorów danego terenu.
Aktualnie w woj. wielkopolskim funkcjonuje 47 obszarów Natura 2000, które łącznie stanowią 20,65% powierzchni województwa. Z analizy tabel 1 i 2 wynika, że w województwie usytuowane są przyrodniczo wartościowe obszary Natura 2000 o niewielkiej powierzchni rzędu ok. 1 ha (np. obszary SOO: Kopanki, Sieraków), jak i rozległe powierzchniowo (liczące po kilkadziesiąt tysięcy ha) i zróżnicowane środowiskowo kompleksy (np. obszary OSO: Puszcza Notecka, Dolina Środkowej Warty, Puszcza nad Gwdą, Dąbrowy Krotoszyńskie czy obszary SOO: Dolina Noteci i Dąbrowy Krotoszyńskie). Z pewnością liczba obszarów w woj. wielkopolskim jeszcze wzrośnie, gdyż szereg bardzo ważnych przyrodniczo miejsc, np. Lasy Żerkowsko-Czeszewskie, pozostaje poza oficjalnym wykazem. 

Tab. 1. Obszary specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (OSO) w woj. wielkopolskim (stan – luty 2008)
 
Lp.
Kod
Nazwa
Pow. [ha]
% pow. województwa
1.
PLB300007
DĄBROWY KROTOSZYŃSKIE
34245,3
1,15
2.
PLB020001
DOLINA BARYCZY
13243
0,44
3.
PLB300006
DOLINA MAŁEJ WEŁNY POD KISZKOWEM
1252,3
0,04
4.
PLB300013
DOLINA SAMICY
2391
0,08
5.
PLB300001
DOLINA ŚRODKOWEJ NOTECI
I KANAŁU BYDGOSKIEGO
21180,5
0,71
6.
PLB300002
DOLINA ŚRODKOWEJ WARTY
52832,8
1,77
7.
PLB080005
JEZIORA PSZCZEWSKIE
 DOLINA OBRY
6796,5
0,23
8.
PLB300009
JEZIORO ZGIERZYNIECKIE
552,8
0,02
9.
PLB320016
LASY PUSZCZY NAD DRAWĄ
15366,3
0,52
10.
PLB300003
NADNOTECKIE ŁĘGI
16058,1
0,54
11.
PLB040004
OSTOJA NADGOPOLAŃSKA
3191,7
0,11
12.
PLB300017
OSTOJA ROGALIŃSKA
21763,1
0,73
13.
PLB3000111
POJEZIERZE SŁAWSKIE
21884,1
0,73
14.
PLB100001
PRADOLINA
WARSZAWSKO-BERLIŃSKA
1443,5
0,05
15.
PLB300012
PUSZCZA NAD GWDĄ
50116,4
1,68
16.
PLB300015
PUSZCZA NOTECKA
136167,5
4,57
17.
PLB300004
WIELKI ŁĘG OBRZAŃSKI
23431,1
0,79
18.
PLB300005
ZBIORNIK WONIEŚĆ
2802,1
0,09
 
 
RAZEM
424718,10
14,25

Plany ochrony
Wspomniana ustawa o ochronie przyrody z 2004 r. nałożyła na nadzorującego obszarami Natura 2000 wojewodę wykonanie planów ochrony w okresie 5 lat od momentu ustanowienia obszaru. W woj. wielkopolskim zgodnie z ustawą do końca 2009 r. powinny powstać plany ochrony dla ośmiu obszarów OSO, wyznaczonych przywołanym powyżej rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2004 r. W wyniku zabezpieczenia przez Wojewodę Wielkopolskiego odpowiednich środków budżetowych przystąpiono w 2007 r. do realizacji w cyklu dwuletnim projektów planów ochrony dla następujących obszarów OSO: Nadnoteckie Łęgi, Zbiornik Wonieść i Dolina Środkowej Warty. Plany te zostaną zakończone w końcu 2008 r. Jednocześnie dla pozostałych pięciu obszarów OSO przygotowywane są obecnie przetargi na wykonanie projektów planów ochrony. W związku z tym, że większość spośród nich to tereny rozciągające się na obszarach dwóch województw konieczne było przygotowanie specjalnych porozumień o współpracy i finansowaniu między wojewodami. I tak Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu przeprowadzi procedury dla projektów planów ochrony w latach 2008-2009 dla dwóch obszarów: Wielkich Łęgów Obrzańskich oraz Doliny Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego. Z kolei urzędy wojewódzkie w Bydgoszczy, Wrocławiu i Łodzi doprowadzą do przygotowania projektów planów ochrony odpowiednio dla: Ostoi Nadgoplańskiej, Doliny Baryczy, Pradoliny Warszawsko-Berlińskiej. Należy podkreślić, że wykonanie tego rodzaju opracowań wymaga interdyscyplinarnego zespołu oraz poniesienia przez wymienione urzędy znacznych nakładów finansowych.
Efekty pierwszego etapu pracy z 2007 r., dotyczącego planów, pokazują, jak ważna jest, dla różnorodnych decydentów wiedza o: zasobach przyrodniczych tych terenów, zagrożeniach, planach i zamierzeniach samorządów lokalnych oraz zalecanych sposobach zarządzania. Dopiero uzyskanie czytelnego obrazu przebiegu granic poszczególnych obszarów przy pełnej informacji o faktycznych walorach przyrodniczych oraz odpowiednim zarządzaniu umożliwią rzeczywiste nadzorowanie i ochronę wskazanych gatunków lub siedlisk naobszarach Natura 2000. A zatem są przesłanki, aby sądzić, że w ciągu najbliższych dwóch lat w woj. wielkopolskim będziemy mogli świadomie zarządzać i nadzorować ośmioma obszarami utworzonymi na podstawie Dyrektywy Ptasiej. Wspomniane opracowania to także zasób wiedzy dla wszystkich inwestorów. Plany ochrony i zawarte w nich zalecane sposoby zarządzania to narzędzia czytelne dla pracowników różnych urzędów, potencjalnych inwestorów, a także dla wielu właścicieli gruntów położonych w omawianych obszarach. 


 
Tab. 2. Specjalne obszary ochrony siedlisk Natura 2000 (SOO) w woj. wielkopolskim (stan – luty 2008)
Lp.
Kod
Nazwa
Pow. [ha]
% pow. województwa
                   1.
PLH300016
Bagno Chlebowo
465,3
0,02
2.
PLH300028
Barłożnia Wolsztyńska
22
0,001
3.
PLH300001
Biedrusko
9641,7
0,32
4.
PLH300002
Dąbrowy Krotoszyńskie
34225,2
1,15
5.
PLH300003
Dąbrowy Obrzyckie
885,2
0,03
6.
PLH320048
Diabelskie Pustacie
0,05
 
7.
PLH300004
Dolina Noteci
38651,7
1,30
8.
PLH320025
Dolina Piławy
3,2
0,0001
9.
PLH300017
Dolina Rurzycy
1211,9
0,04
10.
PLH300005
Fortyfikacje w Poznaniu
137,4
0,005
11.
PLH300030
Huby Grzebieniskie
6,1
0,0002
12.
PLH080002
Jeziora Pszczewskie i Dolina Obry
6796,3
0,23
13.
PLH300018
Jezioro Brenno
79,5
0,003
14.
PLH040007
Jezioro Gopło
3192,3
0,11
15.
PLH300006
Jezioro Kubek
1048,8
0,04
16.
PLH300008
Kopanki
0,5
 
17.
PLH020041
Ostoja nad Baryczą
15788,2
0,53
18.
PLH300009
Ostoja Nadwarciańska
26653,1
0,89
19.
PLH300010
Ostoja Wielkopolska
8427,1
0,28
20.
PLH300007
Ostoja Zgierzyniecka
574,9
0,02
21.
PLH300026
Pojezierze Gnieźnieńskie
11234,4
0,38
22.
PLH300021
Poligon w Okonku
2179,7
0,07
23.
PLH100006
Pradolina Bzury-Neru
1103,5
0,04
24.
PLH300011
Puszcza Bieniszewska
954
0,03
25.
PLH300012
Rogalińska Dolina Warty
14753,6
0,49
26.
PLH300013
Sieraków
1
 
27.
PLH300019
Torfowisko Rzecińskie
236,4
0,008
28.
PLH320046
Uroczyska Puszczy Drawskiej
7007,2
0,23
29.
PLH300014
Zachodnie Pojezierze Krzywińskie
5494,8
0,18
 
 
RAZEM
1907750
6,40
Tab. 2. Specjalne obszary ochrony siedlisk Natura 2000 (SOO) w woj. wielkopolskim (stan – luty 2008)
 
 
 

Finanse
Przy obecnych uwarunkowaniach prawnych na potrzeby ochrony przyrody muszą się znaleźć środki głównie w budżecie państwa. Jednorazowe finansowanie akcji (raz na 20 lat) związanych z planami ochrony nie zapewni zabezpieczenia tych obiektów. To dopiero początek wieloletnich wydatków niezbędnych do realizacji zadań, rekompensat czy prawidłowego zarządzania. Nadzorowanie przez wojewodę zasobów wartościowych w obrębie form ochrony w tym w obszarach Natura 2000 wymaga, aby w jego służbach pracowali wykwalifikowani specjaliści z zakresu botaniki, zoologii, gospodarowania zasobami wód, mający również umiejętności w posługiwaniu się programami GIS. Taki zakres zadań stawiany przed pracownikami lub kandydatami na pracowników urzędów powoduje, że osoby takie powinny być odpowiednio wysoko opłacane. Obecnie z urzędów wojewódzkich oraz z parków krajobrazowych odchodzi wielu wysokiej klasy specjalistów od ochrony przyrody, ludzi dobrze przygotowanych i wykształconych, a jedynym powodem są bardzo niskie zarobki.
Nie wolno też zapominać, że jednostki zarządzające i nadzorujące obszary chronione muszą dysponować nowoczesnym sprzętem, w tym samochodami terenowymi. Grupy osób, które wykonują lub będą wykonywały zadania związane z obszarami Natura 2000, muszą mieć możliwość dostępu do wielu różnych urządzeń technicznych, które umożliwią natychmiastowe działania. To nie jest grupa urzędników podejmujących decyzje tylko zza biurka.
Zatem niezbędne są środki finansowe na realizację niektórych zabiegów z zakresu ochrony czynnej, wyznaczonych w planach ochrony, na płace dobrze wykształconych specjalistów, a także na różnorodny sprzęt, umożliwiający bez ograniczeń wykonanie zadań zawartych w odpowiednich aktach prawa.
Naturalnie niektóre z celów wskazanych także dla obszarów Natura 2000 realizowane są w oparciu o przekazane do naszego kraju przez Unię Europejską środki w ramach konkretnych, wyznaczonych zadań. Przykładowo przyjazne środowisku użytkowanie terenów rolniczych jest konieczne dla zachowania wielu ważnych przyrodniczo siedlisk, a także dla utrzymania populacji niektórych gatunków roślin i zwierząt. W celu realizacji powyższego niezbędny jest udział rolników, którzy ze względu na pewne ograniczenia w wykonywaniu swoich prac polowych mogą skorzystać z instrumentu finansowego, jakim jest program rolno-środowiskowy. W obecnej wersji prowadzony jest on w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na okres 2007-2013. Z dopłat z tego programu można korzystać w całej Polsce, natomiast rolnicy gospodarujący na obszarach Natura 2000 mogą o nie zabiegać w ramach wysoko finansowanego Pakietu 5. Wsparcie ze środków unijnych przeznaczono także na zalesianie gruntów rolnych oraz zalesienie gruntów innych niż rolne. Polega ono na pomocy dla osób zakładających pierwszą uprawę na gruntach nierolnych i na gruntach, na których zaprzestano produkcji rolnej. Płatności za zalesienia przewidziano również w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Beneficjentami będą te osoby, które podejmą działalność w lasach, wykraczającą poza określone przepisy dotyczące lasów. Ustalono także płatności dla osób prywatnych będących właścicielami lasów usytuowanych w obszarach Natura 2000, na pokrycie kosztów poniesionych w związku z ograniczeniami w możliwości korzystania z tych lasów, a wynikających z zaleceń i wdrażania Dyrektywy Ptasiej lub Siedliskowej. W tej chwili szereg projektów zlokalizowanych w sieci lub związanych z siecią Natura 2000, a finansowanych przez Unię ma większe szanse na uzyskanie dofinansowania w porównaniu z obszarami o nieco niższych walorach przyrodniczych.
W latach 2007-2013 w obrębie obszarów Natura 2000 lub w ich sąsiedztwie mogą być finansowane projekty lub programy wykorzystujące fundusze, przykładowo w oparciu o:
·                                                        Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW),
·                                                        Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR),
·                                                        Europejski Fundusz Społeczny (EFS),
·                                                        Europejski Fundusz Rybactwa (EFR),
·                                                        Instrument Finansowy na rzecz Środowiska (LIFE+),
·                                                        VII Program Ramowy (PRVII).
Szczegółowe omówienie zasad finansowania wymienionych powyżej i innych funduszy przedstawiono w podręczniku pt. „Finansowanie sieci Natura 2000”, który przeznaczono dla przedstawicieli władz odpowiedzialnych za przygotowanie krajowych i regionalnych programów w latach 2007-2013. 

Komunikacja w sprawach obszarów Natura 2000
W ostatnim okresie nastąpiło przyspieszenie w nadrabianiu zaległości w kwestii współpracy i komunikowania się jednostek odpowiedzialnych za ochronę przyrody w obszarach Natura 2000, przedstawicieli świata nauki, samorządów lokalnych, organizacji i stowarzyszeń pozarządowych oraz zainteresowanych właścicieli działek, które włączono w obszar Natura 2000. Tego rodzaju spotkania, dyskusje i wspólne wyjazdy terenowe związane były z brytyjsko-holendersko-polskim projektem twiningowym, dotyczącym „Opracowania planów renaturyzacji siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków roślin i zwierząt na obszarach Natura 2000 oraz planów zarządzania dla gatunków objętych Dyrektywa Ptasią i Siedliskową”. Swoim zakresem projekt objął 55 obszarów i 15 gatunków. Zakładał potrzebę nawiązania skutecznych relacji i powiązań między osobami, które współpracują ze sobą przy tworzeniu praktycznych rozwiązań problemów ochrony przyrody. Tego rodzaju konsultacje pozwoliły poznać stanowiska, a czasami i obawy uczestniczących w nich stron. Prowadzone dyskusje nie zawsze rozwiązywały wszystkie zaprezentowane problemy, ale pozwalały je wyartykułować, zastanowić się nad możliwością ich złagodzenia lub likwidacji. Dzięki takim konsultacjom osiągnięto lepsze zrozumienie deklarowanych stanowisk, a niejednokrotnie zbliżenie poglądów. Z kolei przedstawienie idei potrzeby ochrony obszarowej niektórych terenów naszego województwa pozwoliło zebranym na zorientowanie się w potencjale przyrodniczym tego regionu. Efektem takich spotkań i merytorycznych, wielogodzinnych rozmów oraz dyskusji są opublikowane „Plany lokalnej współpracy na rzecz ochrony obszaru Natura 2000”, które w woj. wielkopolskim dotyczą zaledwie czterech terenów wyznaczonych na podstawie Dyrektywy Siedliskowej i Ptasiej. Opracowanie dokumentacji dla obszarów Natura 2000 z listy SOO: Biedrusko, Rogalińska Dolina Warty, Ostoja Zgierzyniecka wykonali odpowiednio: J. Borysiak, A. Jermaczek i A. Bogdanowska. Natomiast obszar Dolina Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego wyznaczony w oparciu o Dyrektywę Ptasią, został opracowany przez P. Wylegałę. Te projekty są rzeczywiście pierwszymi szerszymi charakterystykami wymienionych terenów i w większości zostały napisane przystępnym, niespecjalistycznym językiem, co umożliwia szybkie przyswojenie zawartych w nich wielu informacji i sugestii. Wymienione powyżej opracowania znajdują się w Ministerstwie Środowiska i tam należy zwracać się w celu ich pozyskania.
Inną formą przybliżenia założeń Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jako nowoczesnego sytemu ochrony przyrody są specjalne, przeznaczone dla kilku branż materiały, omawiające zagadnienia związane z tymi obszarami. Opracowania te w postaci broszur propagowane są przez Ministerstwo Środowiska, a przede wszystkim skierowano je do osób lub organizacji i instytucji związanych z rolnictwem, leśnictwem, gospodarką wodną oraz dla różnych pracowników gmin, powiatów i województw. Zapoznanie się z tymi materiałami i innymi opublikowanymi wcześniej przez organizacje pozarządowe pozwoli na rzeczowe przeanalizowanie niektórych aspektów funkcjonowania tej formy ochrony, a efektem tego będzie rozwianie obaw i kontrowersji, które pojawiły się w Polsce od początku tworzenia sieci Natura 2000. 

Inicjatywy
Godny podkreślenia jest fakt, że kraj nasz mimo krótkiego stażu w Unii Europejskiej nie tylko „pobiera nauki” w zakresie wdrażania i ochrony sieci Natura 2000, ale także zgłasza ważne dla przyrody europejskiej projekty. Polska wraz z innymi krajami przekazała Komisji Europejskiej propozycję uzupełnienia załączników Dyrektywy Siedliskowej. Były to 64 gatunki roślin naczyniowych, które w Europie Zachodniej już nie występują, a które jeszcze spotyka się w krajach, które niedawno uzyskały akces do Wspólnoty. Po analizie tej propozycji listę gatunków bardzo ważnych i cennych w Europie poszerzono o 18. Obecnie w Polsce występują 44 gatunki roślin, które jako ważne na kontynencie europejskim wyszczególniono w załącznikach Dyrektywy Siedliskowej. Wszystkie one mogą być podstawą do wyznaczenia obszarów Natura 2000 w naszym kraju. 

Obawy
Pomimo że organy administracji wykonujące swe zadania w obrębie sieci Natura 2000 oraz inne rozmaite podmioty i osoby doskonalą w ostatnich latach swą wiedzę w zakresie zarządzania, finansowania, a w konsekwencji ochrony wspomnianych terenów, przed nami jeszcze długa droga, zmierzająca do uporządkowania wielu spraw związanych z omawianą siecią ekologiczną. Wiedza polskiego społeczeństwa o ochronie przyrody wzrasta, choć z przykrością należy odnotować, że poprawa w tym zakresie jest głównie efektem wymuszeń na naszym polskim sposobie myślenia o przyrodzie przez bardziej uporządkowane w tym zakresie przepisy unijne. Obecnie obawą każdego inwestora jest sam fakt potencjalnej lokalizacji przedsięwzięcia w obszarze Natura 2000, a przecież właśnie ta forma ochrony przyrody jest jedyną, która poza informacją, że w jej obrębie nie można prowadzić działań pogarszających stan populacji gatunków lub siedlisk, z powodu których ją ustanowiono, nie ma żadnych zakazów. Pewien niepokój inwestorów budzi fakt, że większość tzw. dużych lub uciążliwych inwestycji w obszarach Natura 2000 musi być zgłaszanych do Komisji Europejskiej, której przedstawiciele będący wysokiej klasy specjalistami, przyglądają się przeprowadzonym w Polsce procedurom związanym z prawidłowością dokonywanych ocen oddziaływania na środowisko.
Niestety, w ostatnich latach większość zagadnień związanych z ochroną przyrody także i w Ministerstwie Środowiska została zdominowana przez omawianą formę ochrony. Niepokojące jest to, że tylko w niewielkim zakresie pamięta się o wypracowanych przez dziesięciolecia krajowych formach ochrony obszarowej, które w wielu regionach kraju dobrze lub nawet doskonale zabezpieczają walory przyrodnicze, krajobrazowe oraz funkcjonowanie skomplikowanych środowiskowo korytarzy ekologicznych. Z pewnością w zakresie krajowych form ochrony przyrody niezbędne są modyfikacje obowiązującego prawa. Należy jednak pamiętać, że obszary Natura 2000 to nie jedyny sposób zabezpieczania polskiej przyrody!
Generalnie zapominamy, że ochrony przyrody nie można zrealizować bez wyrzeczeń i znacznych nakładów finansowych. Jakże często w pogoni za sukcesami i poprawą naszej sytuacji finansowej zapominamy, że to nam pozostawiono pewne zasoby przyrodnicze, w których funkcjonujemy i które dewastujemy. A przecież to na nas ciąży odpowiedzialność, aby wiele spośród otrzymanych miejsc o ponadprzeciętnych walorach przekazać następnemu pokoleniu pod opiekę. Obowiązek ten wynika także z naszego prawa, gdyż zapewnienie o ochronie środowiska z uwzględnieniem zasady zrównoważonego rozwoju zawarto w art. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Z tego też powodu zapis ten należy rozumieć jako zobowiązanie organów Państwa do zabezpieczenia i nadzoru nad zasobami przyrodniczymi naszego kraju. Z kolei zadania związane z ochroną przyrody dla każdego z nas zawarto we wspomnianej wcześniej ustawie o ochronie przyrody. Obyśmy wszyscy chcieli je realizować!


Jerzy Ptaszyk
Wojewódzki Konserwator Przyrody