W czerwcu br. Ministerstwo Finansów zaproponowało zmiany do wprowadzonego 1 października 2013 r. mechanizmu odwrotnego obciążenia, rozszerzając tym samym krąg podmiotowy i przedmiotowy jego zastosowania.

Wraz z wejściem w życie zmian do dyrektywy 2006/112/EG1, opublikowanych w dyrektywie 2013/43/EU2, wprowadzono zalecenia dla państw członkowskich UE odnośnie czasowego wprowadzenia rozwiązań w zakresie rozszerzenia obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (ang. reverse charge mechanism). Zapisy umożliwiają państwom członkowskim implementację przepisów czasowo ograniczonych do ustawodawstwa krajowego w zakresie zapobiegania oszustwom podatkowym. Negatywne skutki podatkowe wyłudzania podatku VAT przez podmioty fikcyjne odczuwają podatnicy z różnych krajów UE. Przepisy dyrektywy 2013/43/EU mają za zadanie ograniczyć liczbę tego rodzaju transakcji, tym bardziej iż system oszustw podatkowych został rozszerzony o inne sektory, takie jak dostawa gazu oraz energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych, dostarczanie konsol do gier, tabletów i laptopów, dostawy zbóż, roślin przemysłowych (w tym nasion oleistych i buraków cukrowych) oraz metali surowych lub półwyrobów metalowych, w tym metali szlachetnych. Stałe monitorowanie przez służby podatkowe krajów UE skutkowało przyjęciem w 2009 r. zmian przepisów w zakresie odwrotnego obciążenia podatkiem VAT sprzedaży pozwoleń na emisję gazów cieplarnianych popr...