Dwuletni okres funkcjonowania ustawy o obowiązkach przedsiębiorców oraz ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych upoważnia do przeprowadzania ocen efektywności tworzonego systemu odzysku i recyklingu oraz poprawności przyjętych uregulowań prawnych. Płaszczyznami oceny mogą być sposób realizacji bieżących obowiązków w zakresie odzysku i recyklingu, możliwości wywiązania się z bieżących i docelowych wymogów, co do poziomu odzysku i recyklingu, a także wydajność i dostępność źródeł finansowania budowy i funkcjonowania systemu.

Sposoby realizacji obowiązku odzysku i recyklingu
Wdrażany w Polsce system odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych funkcjonuje w oparciu o dwie fundamentalne zasady: dowolność sposobu wypełniania obowiązków w tym zakresie i sztuczną efektywność podejmowanych działań w zakresie odzysku i recyklingu. Z punktu widzenia przedsiębiorców, odzysk i recykling odpadów opakowaniowych są ekonomicznie nieefektywne, wiążą się bowiem z ponoszeniem dodatkowych kosztów. Aby zainteresować przedsiębiorcę odzyskiem i recyklingiem odpadów, nałożono na niego obciążenia w postaci opłat produktowych.
Ustawodawca wyznaczył trzy dopuszczalne sposoby wypełniania obowiązku odzysku i recyklingu: niepodejmowanie działań odzysku i recyklingu i w konsekwencji uiszczanie opłaty produktowej, przeniesienie obowiązku na organizacje odzysku i uiszczanie opłaty recyklingowej lub wypełnianie obowiązku we własnym zakresie (samodzielnie bądź zlecenie ...