W tworzeniu atmosfery niepowtarzalności i wyjątkowości w celu zwiększenia atrakcyjności metropolii wykorzystuje się najrozmaitsze narzędzia – od ekonomiczno-finansowych począwszy, a skończywszy na kampaniach i dialogach społecznych. Jednym z najsilniej rozwijających się i promowanych instrumentów jest m.in. poprawa jakości nocnego wizerunku miast.
Polega ona przede wszystkim na udoskonalaniu oświetlenia sztucznego, a także na użyciu go w unikatowy sposób – czyli na tworzeniu elewacji medialnych, instalacji świetlnych, dekoracji czy organizowaniu festiwali światła. Wiele europejskich miast szczyci się tego typu wydarzeniami. W samej Polsce istnieje już toruński Skyway, karkonoski Festiwal Światła, gdańskie Narracje czy łódzki Festiwal Światła Kinetycznego. Inne duże miasta organizują jedno-, dwudniowe wydarzenia, pretendujące do rangi festiwalu. Światło sztuczne staje się zatem narzędziem niezwykle chętnie wykorzystywanym przez władze w celu promocji miast oraz przyczynia się do wzmacniania ich pozytywnego odbioru społecznego zarówno wśród mieszkańców, jak i przyjezdnych.
Początki promocji
Gdzie szukać korzeni tego zjawiska? Poruszając temat wykorzystania oświetlenia do promocji wizerunku miast, należy odnieść się do tradycji pierwszych nowożytnych iluminacji miejskich, zapoczątkowanych już w XVIII w. Równocześnie z rozwojem oświetlenia miej...