Międzynarodowy Kongres Energii Odnawialnej GreenPower 2009: konkluzje końcowe
Obecny globalny kryzys finansowy i gospodarczy jest tylko jednym z symptomów dramatycznych procesów, jakie dokonują się w świecie. Ich skala, ale przede wszystkim diagnoza przyczyn i zastosowane działania naprawcze będą miały zasadniczy wpływ na kształt i zasady funkcjonowania gospodarki światowej. Świat po kryzysie nie będzie już taki, jakim był dotychczas! Oznacza to także nieuchronne, głębokie zmiany w sektorze energetycznym.
Podsumowanie Kongresu – wnioski
§ Konieczne jest pilne opracowanie i przyjęcie Krajowego Programu Rozwoju Energetyki Odnawialnej jako programu wykonawczego do Polityki Energetycznej Polski do 2030 r., który wskaże drogę do uzyskania 15% udziału energii OZE w 2020 r. i określi konkretne zadania dla wszystkich odpowiedzialnych organów władzy, instytucji publicznych i przedsiębiorców. Obecne działania organów administracji centralnej i regionalnej są w znacznej mierze niespójne, uderza brak koordynacji działań i decyzji podejmowanych w sferze polityki przestrzennej, fiskalnej czy ochrony przyrody z celami w zakresie rozwoju OZE.
§ Władze publiczne nie mogą ignorować rysującego się konfliktu o wymiarze aksjologicznym – rozwój „przyjaznej środowisku” energetyki odnawialnej nie może być hamowany przez powstające lawinowo bariery przestrzenne i przyrodnicze, wynikające z chaotycznego i pozbawionego strategicznej spójności rozwijania systemu NATURA 2000. Konieczne jest pilne wypracowanie i zastosowanie w tym zakresie jednolitego w skali kraju podejścia, które zapewni pełną i skuteczną ochronę rzeczywiście unikalnych w skali kraju i kontynentu siedlisk i gatunków, a jednocześnie wyznaczy przestrzeń dla swobodnego rozwoju OZE.
§ Niezbędne wydaje się przyśpieszenie prac i przyjęcie długofalowej Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Dokument ten powinien odnieść się i proponować rozwiązania w kwestii konfliktów przyrodniczo-przestrzennych, o których mowa powyżej.
§ Nieodzowne jest wyznaczenie w procedurach planowania przestrzennego obszarów dedykowanych dla rozwoju OZE, a nowe rozwiązania prawne powinny nakładać taki obowiązek na organy samorządowe pod rygorem nieważności planu lub studium.
§ Konieczne jest przyśpieszenie i wzmocnienie działań rządu oraz operatorów sieciowych w dziedzinie rozwoju sieci przesyłowych i ułatwienie dostępu do sieci wytwórców energii. Jest to warunek zasadniczy dla rozwoju energetyki rozproszonej (zalicza się do niej większość przedsięwzięć OZE). Wymaga ona dalszego systemowego wsparcia poprzez system certyfikatów dla wytwórców określonych rodzajów energii, a także poprzez wprowadzenie certyfikatów inwestycyjnych. System ten powinien objąć wszystkie formy energii, w tym w szczególności ciepło wytwarzane z OZE oraz pobierane ze środowiska (pompy ciepła, geotermia).
§ Odpowiedzialne za rozwój sieci instytucje i organizacje powinny otrzymać pilne wsparcie prawne i finansowe, które pozwoli przyśpieszyć rozwiązywanie nabrzmiałych przez dziesięciolecia problemów w sferze efektywności i niezawodności przesyłu, służebności terenów czy wyznaczania i praktycznego wykorzystywania korytarzy infrastrukturalnych.
§ Niezbędne jest eliminowanie sztucznych, korupcjogennych barier i ograniczeń, jakie pojawią się na linii wytwórcy energii – operatorzy sieciowi.
§ Konieczne jest uproszczenie i zapewnienie spójności rozwiązań prawnych oraz efektywności stosowania przepisów prawa odnoszących się do inwestycji w sektorze OZE – proces inwestycyjny musi być przewidywalny, czas trwania procedur przygotowania i uzgodnienia inwestycji nie może zależeć od dobrej woli czy niekompetencji i niewiedzy urzędników.
§ przyjmowane rozwiązania prawne, w tym systemy wsparcia, muszą być trwałe, co najmniej w średniookresowym horyzoncie planistycznym. Ewentualne korekty systemowe nie mogą dotykać inwestycji już zrealizowanych lub będących w trakcie realizacji.
|