Przy produkcji stali wytwarzany jest, jako odpad produkcyjny, żużel stalowniczy. Roztopiony żużel zlewa się do komory żużlowej w celu schłodzenia.

Ostatnim etapem przed przystąpieniem do przerobu odpadu jest dostarczenie wychłodzonego żużla do miejsca jego przerobu, tj. do linii produkcyjnej.
 
Technologia przerobu żużla
Linia do przerobu żużla składa się z serii taśmociągów, separatorów magnetycznych oraz dwupokładowych przesiewaczy wibracyjnych. Po dostarczeniu żużla stalowniczego na linię następuje proces separowania materiałów magnetycznych (złom) i niemagnetycznych (kruszywa). Odpad, który przerabia linia produkcyjna, nie może przekraczać 300 mm długości, więc żużel i złom wielkogabarytowy jest wstępnie rozbijany na mniejsze cząstki za pomocą kafara. Materiał magnetyczny sortuje się na odpowiednie klasy złomu, zgodnie z jego wielkością i procentową zawartością żelaza, a następnie umieszcza na odpowiednim taśmociągu i składuje w małych pryzmach. W wyniku zastosowania separacji magnetycznej uzyskujemy stalowy złom skrzepowy i surówkowy, pozbawiony obcych zanieczyszczeń, stanowiący cenny materiał wsadowy dla hutnictwa. Podobnej procedurze poddawany jest materiał niemagnetyczny, czyli kruszywo, sortowane pod względem wielkości na kilka frakcji. Tak uzyskany produkt w przypadku żużla z bieżącej produkcji musi jeszcze leżakować na składowisku przez minimum sześć miesięcy, ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?