29 października na 33. posiedzeniu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się debata nad sprawozdaniem Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o organizacji rynku eko-paliw ciekłych oraz eko-komponentów do ich produkcji oraz o dwóch poselskich projektach ustaw: o biopaliwach i o organizacji rynku eko-paliw płynnych i ich składników.
Zaproponowany przez Komisję Nadzwyczajną tytuł ustawy ostatecznie będzie brzmiał: o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji.
Wielką szkodą dla ustawy stało się, że Marszałek Sejmu RP nie skierował jej do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która była przygotowana merytorycznie i miała długą listę ekspertów z różnych dziedzin gospodarki, a także ekologów.
Najwięcej kontrowersji wśród posłów, zabierających głos w debacie, wywołał zapis art. 20, który został zmieniony przez nich w stosunku do przedłożenia rządowego. Posłowie zmienili z 4,5% do 3% ilości bioetanolu (spirytusu bezwodnego) wykorzystywanego do produkcji benzyn silnikowych, bez względu na formę wprowadzonego związku.
W swoim wystąpieniu, w imieniu Klubu Parlamentarnego Unii Pracy, pytałem, na czyje życzenie to zrobiono, czyj to interes? Czy jest to w interesie polskiego rolnictwa i polskiej racji stanu – na pewno nie.
Całe szczęście, że jest w...