Około 9 tys. km zmodernizowanych lub zbudowanych dróg gminnych i powiatowych to wynik czterech lat funkcjonowania Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. I zarazem główny powód pozytywnej oceny zarządzania siecią dróg gminnych i powiatowych przez samorządy. Jednak, niestety, nieprawidłowości też nie brakowało.

Statystyki dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym są dla Polski miażdżące ? na naszych drogach ginie najwięcej osób spośród dróg we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest kiepska jakość dróg i złe oznakowanie. Dotyczy to zwłaszcza dróg lokalnych, które ze względu na finansową ?mizerię? samorządowych budżetów często nie są utrzymywane w należytym stanie.

?Schetynówki? największym plusem

Najwyższa Izba Kontroli w kwietniu br. opublikowała raport po kontroli w sprawie organizacji sieci dróg powiatowych i gminnych, z uwzględnieniem efektów realizacji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (NPPDL), który powstał w 2008 r. z inicjatywy ówczesnego ministra spraw wewnętrznych i administracji, Grzegorza Schetyny. Program miał służyć poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podnosić atrakcyjnośćgospodarcząposzczególnych terenów, a także tworzyć sieć powiązań z drogami wojewódzkimi i krajowymi. Beneficjencimogli liczyć na dofinansowanie inwestycji w wysokości 30 lub 50% wartości.

Kontrola NIK objęła 14 powiatowych i 21 gminnych zarządców dróg ...