W ostatnich latach rewitalizacja spotyka się ze wzrastającym zainteresowaniem wśród samorządów gmin. Nazbyt często programy rewitalizacji są jednak traktowane przez nie tylko jako wymóg formalny, którego spełnienie umożliwia ubieganie się o dofinansowanie ze środków UE. Pokazała to już poprzednia kontrola NIK z 2018 r., a najnowsza tę praktykę potwierdziła.

Rewitalizacja to złożony proces, którego celem jest wyprowadzanie obszarów zdegradowanych ze stanu kryzysowego, a jego skutkiem ma być poprawa zagospodarowania objętego nią terenu, a zwłaszcza jakości życia jego mieszkańców. Rewitalizacja zakłada optymalne wykorzystanie specyficznych uwarunkowań danego obszaru. Jest procesem wieloletnim, prowadzonym przez jego interesariuszy (m.in. organy władzy publicznej, przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, mieszkańców), we współpracy z lokalną społecznością. Tymczasem zdarza się, że nadal jest błędnie utożsamiana jedynie z odnową zabytków. Co też pokazuje raport NIK.

Niezgodnie z przyjętymi założeniami

Kontrola objęła lata 2016–2020 i 17 gmin. NIK przyjrzała się szczegółowo dwóm ostatnim z czterech etapów programów rewitalizacji – ich wdrażaniu i monitorowaniu. Okazuje się, że we wszystkich skontrolowanych gminach programy rewita...